Isnin, 6 April 2015

Wajahmu Dalam Rinduku Part 1

Nama aku man.tu nama pendek.nama panjang...aku simpan sendiri je la ye.korang tak perlu tahu kot.aku tinggal bujang dengan 3 orang kawan aku.rumah yang kami tinggal ni kawasan perumahan yang kebanyakan penduduknya bekerja dan berbangsa asing.jadi masing2 buat hal masing2 je.takde masa nak bermasyarakat.

rakan serumah aku,tony dan din.kami memang satu kepala.sebenarnya kami jarang ada kat rumah.balik kerja kami selalu pergi main bola.lepas tu lepak kat kedai mamak.dah malam baru kami balik so memang tak kenal jiran tetangga.

hari tu hari ahad.din balik kampung dan tony pulak...macam biasa kalau malam minggu dia memang tak balik rumah.aku pulak entah kenapa pagi tu aku bangun awal giler.selalunya selagi perut tak lapar memang aku tak bangun.tapi hari tu pukul 8 aku dah tercongok kat pintu rumah nak pergi sarapan.kalau ikutkan aku nak je balik rumah mak ayah aku tapi sebab perjalanan je dah makan masa 3-4 jam,aku rasa tak berbaloi kot.

baru je aku nak start enjin kereta aku terperasan sorang awek cun giler tengah sidai baju kat sebelah rumah aku ni.fuh!!...memang cun habis.putih melepak.aku tengok...nak kata melayu bukan.cina pun bukan.india...memang tak la kot.macamana la aku boleh tak terperasan yang sebelah rumah aku ni ada awek.aku memang perasan sebelah rumah aku ni ada sebiji kereta Persona tapi aku ingatkan orang yang dah berfamili punya.

tengah aku dok mengelamun aku tengok awek tu dah tutp pintu rumah dah.alamak!....potong betul la...aku pun start kereta dan terus pergi kedai mamak.pagi tu aku makan pun rasa tak kenyang sebab syik terbayang muka awek tu.sampai kat rumah aku tengok kereta dia ada lagi kat situ.tiba2 semanagat aku menggila pagi tu.tak pernah2 aku basuh kereta,pagi tu aku cuci kereta punya la lama....siap berus lantai rumah lagi.sebab nak tunggu awek tu keluar.akhirnya rezeki aku sampai jugak....

"hai...."tegurku waktu dia nak buka pintu pagar.
"oh!...hai..."jawabnya.
"i tak pernah nampak u pun selama ni..."tegurku lagi
"eh!...i tinggal sini dah dekat 4 bulan tau...u yang selalu tak ada kat rumah kot..."balasnya
"ooo...ye ke.agaknya la....duduk bujang....boring dudk kat rumah..."jawabku
"u tinggal dengan sapa?"tanyaku lagi
"ooo...i tinggal sorang..."jawabnya
"u nak pergi mana ni?"tanyaku lagi
"lapar la pulak perut ni.ingat nak pergi breakfast.u dah breakfast?"tanyanya kembali
"ooo...i pun belum sarapan lagi.i pun tinggal sorang jugak ni.housemate dua2 takde...."jawabku berbohong.peluang jangan dilepaskan...hehehe..
kalau macam tu jom kita pergi breakfast.ada jugak kawan i berbual..."ajaknya.aku pun apa lagi....
"mm...boleh jugak.tapi i kena tukar baju dulu.boleh..?"jawabku.
"ok///no problem.pergi la tukar..."balasnya.

**********************************************************************************

" sebelum terlupa...i***man.panggil i man je.u?"kataku apabila aku mahu membuka pintu pagar.
"oooo...i pun lupa.panggil i Qis je...."jawabnya
"nak naik yang mana ni..?tanyaku.
"naik kereta i la.kereta u dah berkilat tu...."balasnya.
so...kami pun bergerak la ke restoran pilihannya.first time aku masuk kedai makanan arab.aku kena mengaku pada Qis yang aku memang tak tahu bab makanan arab ni....malu giler aku...so..Qis pesankan untuk aku ntah apa nama makanannya.aku makan je...sedap jugak!..

sambil makan tu la kami bertukar2 cerita tentang diri kami.tapi kebanyakannya tentang diri dia la.aku rasa cerita kisah aku ni tak best sangat.biasa je...tapi tentang Qis memang menarik.rupanya Qis ni anak yatim piatu.ibubapanya dah meninggal sebab excident.dia tak ada adik beradik.yang ada hanya datuk dan neneknya kat sarawak.rupanya dia ni kacukan kadazan dan arab.patut la cun giler.body dia...jangan cakap la...muah...muah...muah...kalah rozita che wan.dalam hati aku dok berkata...kalau dapat kat aku ni...aku gigit sampai lebam.seminggu tak payah keluar bilik....dok atas katil je...hehehe...

lama jugak kami kat restoran tu.kali ni baru aku rasa betul2 kenyang.macam biasa...lelaki mesti bayar kan!...aku takde hal punya....

dalam kereta kami sambung sembang lagi.kata Qis,dia terpaksa ambil alih company papanya.sebelum ni dia jaga resort familinya kat sarawak.bila ibubapnya dah meninggal,resort tu dia minta datuk dan nenek serta bapa saudaranya yang jaga dan dia ambil alih company papanya.aku rasa dia ni memang kaya lah.tapi sumpah!!!...aku suka kat dia bukan sebab harta dia tapi sebab perwatakan dia.Qis ni memang peramah,periang dan manja jugak aku tengok.pendek kata aku memang dah jatuh cinta pada dia....aku harap aku tak bertepuk sebelah tangan...

"thanks man...Qis rasa happy hari ni sebab dapat kawan baru."katanya sewaktu kami turun dari kereta.
"man pun rasa happy sebab dapat berkenalan dengan seorang jiran yang cantik dan peramah"pujiku
"lain kali kita keluar makan lagi ye..."kata Qis
"tiap2 hari pun boleh.i available.kalau Qis pun available...bagus la..."jawabku ketawa
"rasanya takde yang marah kot kalau Qis keluar dengan man..."jawabnya ketawa kecil.aku juga ketawa mendengar jawapannya.yes!...nampaknya line clear...
"ok man...Qis masuk dulu.nak siapkan keje sikit.jumpa lagi ye...bye.."kata Qis
"ok...man pun nak sambung tidur la...dah kenyang ni mengantuk la pulak...."jawabku.kami masuk kedalam rumah masing2 setelah berbalas senyuman...

 bersambung.......

Tiada ulasan: