Isnin, 27 Januari 2014

Semangat Cikgu Mai Part 3

Perlahan-lahan aku mengiringkan tubuhku menghadapnya.
 "Mai, takpa ka tinggal Syafik sorang-sorang?"
 "Takpe. Dia selalu bangun lewat."
 Aku merenung jam di tangan. Itu saja yang ada di tubuhku ketika ini. Baru pukul 7.30. Sarapan akan sampai pukul 9.00 nanti. Lama lagi. Aku menarik selimut untuk menutup kedua tubuh kami. Mai mengucup bibirku.
 "Terima kasih Che Man."
 "Saya rasa elok Mai panggil saya Abang Man. Semalam saya bagitau depa Mai ni adik saudara saya."
 Dia mengangguk, meronotkan mukanya ke bawah daguku.
 "Mai tak pernah buat macam ni. Tak biasa dengan siapa-siapa kecuali suami."
 "Sudah la Mai. Dah terjadi. Saya pun faham keadaan Mai. Tapi Mai selamat ka?"
 "Mai ada bawak pil. Dah empat bulan kami tak bersama. Kalau dia paksa pun, Mai tak mau mengandung lagi anak dia."
 Aku tidak tahu berkata apa. Cuma aku lega dia ada pil. Aku juga tidak mahu dia mengandungkan anak aku. Tidak mahu menanggung beban yang datang tanpa diduga. Tangan aku mengusap-usap di belakangnya. Biar dia tenang.
 "Nanti Abang Man bagi alamat ya. Nanti balik Mai bayar balik semua belanja ni."
 "Shhh... Tak payah dok fikir semua tu. Yang mustahaknya, kereta Mai cepat siap dan boleh teruskan perjalanan. Saya pun rasa lega sama."
 "Abang Man nak tunggu sampai kereta siap jugak?"
 "Nak suruh saya tinggalkan Mai dengan Syafik sini?" Aku balas soalan dengan soalan.
 "Kita tengok dulu macam mana."
 Dia mengangguk di bawah dagu aku. Tangannya mengurut lembut batang butuh aku yang mula mengeras semula, menyentuh di perutnya.
 "Lapar lagi ka?" Dia tidak menjawab atau mengangguk. Hanya tangannya saja genggam dan lepas butuh aku berulang kali, seperti kemutannya tadi.
 "Kejap, rasa dahaga pulak."
 "Biar Mai ambil. Air kotak?"
 Aku pula mengangguk. Dia bangun dan terus menuju pintu, mencapai tuala yang aku sangkut di kerusi untuk menutup tubuhnya.
 "Syafik tidur lagi?" Aku bertanya bila air kotak yang sudah ditikam straw itu berada di tanganku.
 Dia mengangguk sambil meronot semula ke bawah selimut, meletakkan kepalanya di lenganku yang mendepang panjang. Aku menarik tubuhnya naik ke atasku.
 Selepas meneguk beberapa kali, aku berikan semula kepadanya. Terus saja dia meneguknya hingga habis dan letakkan di lantai. Dengan kedua kakinya sudah tercelapak di kiri kananku, Mai menurunkan tubuhnya ke dadaku. Meletakkan kepalanya di bahuku.
 "Isteri Abang Man tak bising kalau Abang Man balik lewat?"
 "Tak."
 "Dia tak peduli Abang Man pergi mana? Buat apa?"
 "Bukan tak peduli. Dia percaya kat Abang." Aku hela nafas panjang.
 "Ini pertama kali pun Abang tidur dengan orang lain sejak kahwin dengan dia."
 "Mai mintak maaf..."
 "Sudah la Mai. Dah terjadi. Harap cerita ni tak berpanjangan."
 Dia mengangguk di bahuku.
 "Mai pun tak mau susahkan Abang lagi. Dah banyak sangat Mai termakan budi."
 "Pasal tu nak bayar body?"
 "Tak. Bukan sebab budi. Sebab Mai sendiri. Memang Mai nak bayar balik duit Abang bila balik nanti."
 "Sudahlah." Aku mengusap belakangnya.
 "Ini masa Mai. Kalau orang lain pun Abang buat macam tu jugak. Tak payah nak bayar-bayar."
 "Abang Man kerja apa?"
 "Ada buat kontrak sikit-sikit."
 "Tak sikit le kalau boleh pakai Kompressor tu."
 "Hehehhh... Cikgu pun ada pakai Kompressor."
 "Cikgu ni saja pakai kereta buruk."
 "Sabar la. Kalau nak seribu daya. Dah single balik ni, tangkap la Datuk ka, taukeh balak ka."
 Dia gelengkan kepala.
 "Nak tenangkan otak dulu."
 "Jangan tunggu lama-lama. Nanti lapar pulak."
 "Hihihi..." Pertama kali dia ketawa.
 "Harap-harap ada kontraktor lalu depan Mai masa tu."
 "Kalau dia tak pakai Kompressor pun, tangkap Mai."
 Dia gelengkan kepala.
 "Tak berani nak cekup tak tentu hala. Mai bukan jenis tu."
 "Abang tau." Tetapi aku sendiri tidak tahu apa yang aku katakan aku tahu itu. Aku baru saja kenali dia.
 "Dengan Abang pun tiba-tiba saja terjadi. Bukan sebab Abang baik, tolong Mai. Bukan sebab lapar. Kalau tiga bulan boleh tahan, kenapa empat bulan tak boleh. Tapi mungkin juga kesemua tu."
 "Jadi sekarang tak lapar la?"
 "Kita duduk macam ni saja boleh? Tenang sikit otak Mai bila ada orang nak cakap, nak dengar."
 "Boleh. Tak ada masalah. Elok jugak luahkan perasaan yang terpendam tu. Lebih-lebih lagi dengan orang asing macam Abang."
 "Abang bukan orang Malaysia?" Cepat saja dia bertanya.
 "Hehehhh..." Dari getaran tubuhnya aku tahu dia juga ketawa, cuma tidak kedengaran saja.
 Sekurang-kurang aku lega melihat dia begini. Tenang, boleh ketawa, boleh mengusik. Dan tidak memikirkan sangat tentang lapar nafsunya walaupun sudah tertiarap di atas aku tanpa seurat benang pun.
 "Mai, jangan ralit ya. Nanti pukul sembilan depa hantar breakfast."
 Dia mengangguk.
 "Kejap saja lagi. Abang, isteri Abang kerja?"
 "Buka kedai runcit."
 "Tipulah..."
 "Betul..."
 "Mana ada laki-laki bawak Kompressor biar bini dia berniaga kedai runcit."
 "Tak percaya nanti Mai cakap dengan dia. Tanya harga cabai kering berapa, kopi cap kapal api berapa, bihun cap gajah berapa. Semua dia tau."
 "Mai pun tau..."
 "Ok. Kopi Che Nah, berapa gram berat saiz kecil, berapa harga?"
 Terdiam dia.
 "Abang tau sebab Abang baru terima barang tu sebelum Abang ke KT hari tu. Abang pun tolong-tolong dia jugak masa free."
 "Hishhh... Tak percayalah." Dia sudah memanggung kepala.
 "Ok...." Aku sebut harga beberapa jenis barangan yang aku ingat.
 "Hihihi... Barang-barang tu jarang orang jual di kedai runcit. Dalam supermarket ada le."
 "Ya ka? So dia tak berniaga kedai runcit la?" Dia mencubit kedua belah pipiku sambil ketawa.
 "Tipu punya orang. Buka supermarket, cakap kedai runcit." Dia masih tersenyum, memandang tepat kepadaku di pagi yang cukup cerah ini. Dan perlahan-lahan dia tunduk mengucup bibirku, mencari dan mengulum lidahku. Dan memberi lidahnya untuk aku kulum pula.
 "Terima kasih, Bang." Katanya sambil menegakkan tubuhnya, masih di atas aku.
 Aku paut tubuhnya biar membongkok semula dan buat pertama kali aku mengucup buah dadanya yang bulat mengkal itu. Kedua tanganku juga sempat meramas seketika. Dia kucup ubun-ubunku.
 "Kalau ada masa, kita buat lagi."
 Aku mengangguk. Dan dia bangun dari atas aku, membalut tubuhnya dengan tuala dan mengutip pakaiannya. Dia keluar dari bilikku, melambai aku seketika sambil tersenyum.

Tiada ulasan: