Ahad, 18 September 2011

Hikayat Abang Man

Hari demi hari aku duduk melangok kat rumah menantikan kehadiran Jo yg kater nak kasi duit aku balek. Sepuluh ribu dollar beb, dia pinjam dari aku kater dia nak buat modal jual babi...tapi sekarang babi ke maner dia ke maner. Tapi minggu lalu dia tipon aku cakap nak kasi balek duit aku...nanti dia datang rumah. Sampai sekarang batang idong dia pun aku tak nampak.
Aku peratikan batang paip kat dapur yg dah karat....isshhhh.....kontraktor yg nak renovate rumah aku dah tunggu duit cengkeram....without it diorang takkan start the work. Si Jo suah buih kat aku...aku ingat dia suah cabut pergi joli kat maner maner dgn duit aku. Kong hajar punyer Jo, aku jumper dia aku sodok dgn batang penyapu....lepas tu aku patahkan penyapu tu dan pakser dia duduk atas batu.
"Abang Maaaannnnnnn!" ader pompan kat luar rumah
Aku pergi ke luar dan nampak Suzi tercegat dgn singlit dan suar pendek. Deknie daring betol pakai cam gini kat depan aku. Aku nie ganaz...sekali tertrekam kang ahhh..satu sen tak guner. Suzi nie mater airnyer si Jo........dia tinggal kat blok sebelah....tapi oleh kerana Jo dah tak balek balek rumah lagi...dia pun beraleh tempat mengadu kat aku plak. Tapi knowing that she's my friend's girlfriend, aku takmu potong jalan lah. Suzi senyum nampak aku....muker dia manis, macam baru lepas mandi air guler....tinggal nak raser je untuk mengonfirmkan kemanisan gadis kecil molek ini.
"Ahh Suzi?.....masuklah" pelawer aku ikhlas (banyak kao punyer ikhlas)
"Jo belom balik ?" tanyer Suzi sambil melangkah masok.
"Belom ahh.....abang Man raser dia takkan balik...dia dah cabut ahh"
"Suzi mintak maap on behalf of him lah abang Man...kalau Suzi ader duit, dah tentu Suzi bayarkan dulu"
"Eh...no need....Suzi bukan berhutang dgn abang Man....." balas aku
"Tapi......mungkin Suzi boleh bayar dgn cara lain???" sambung Suzi lagi sambil duduk di sebelah aku
"Uh????" aku blur
Suzi memegang tanganku..hangat kemain.....aku menoleh...kami bertentangan mater.....Suzi mengenyitkan maternyer....hmmm...apsal nie deknie? Aper signal yg dia kasi? Aku mengerutkan dahi tander blur...dia tersenyum.
"Err Suzi.......kenaper?" tanyer aku
"Abang Man tak boring ke?" balas Suzi manjer
"Boring??.....ummmmm......boring jugak"
"Abang Man tak raser sunyi ke saat ini?"
"Sunyi??......ummmmm....tak ahh.....Suzi kan ader"
" Abang nie hensem eh?"
Aku tersengeh-sengeh macam monyet baru dapat panjat pokok kelaper yg paling tinggi sekali...kembang siol biler dia cakap aku hensem.....aku tahu aper yg tersirat di hati Suzi..aku tahu aper niatnyer datang ke sini...aku tahu yg dia nak goder aku....tapi sebagai jantan yg maseh lagi berkewibawaan, aku akan kontrol naluri ku...aku akan kontrol kehendak dan keinginan aku...terlajak perahu boleh diundur, terlajak steamroll abis penyek macam taik kat dalam pampers.
Aku masuk ke dapur nak buat air....Suzi ikot aku...aku suruh dia duduk kat hall tapi dia takmu...since dia dah ikot so aku suruh dia buat air....dan aku yg duduk kat hall. Aku tengokkan dia dari jauh....hmmmmmm.....cantik...lawa....memang dasar jantan pantang tengok yg cantik dan lawa, mesti nak amek kesempatan, tak pikirkan hati orang....cumer pentingkan diri sendiri je, nak kepuasan sendiri je.....namun aku bukanlah lelaki yg sebegitu...aku maseh boleh berfikiran straight...aku maseh tahu aper yg buruk dan aper yg baik, aku bukannyer budak kecik lagi...pantang orang offer mesti nak...sebaliknyer aku akan fikir dahulu sebelum cakap nak.
"Abang Man nak kueh baulu?" jerit Suzi dari dapur
"Ahhhh???? kueh baulu???.....nak nak" jawab aku keghairahan
" Abang Man betul nak kueh baulu???" tanyer Suzi lagik
"Ahh betul betul...ader tak?" jawab aku macam anjing nampak anjing betiner yg kener ikat kat tiang tanpa tuan nyer.
" Suzi ader kuih baulu nie...betul abang Man nak?"
"Heheheh....takperlah Suzi..lain kali ajer lah..abang Man pun dah kenyang nie" jawab aku sambil tak percaya dgn aper yg aku jawab.
Dah satu jam setengah si Suzi tu kat dapor...satu titik air pun aku tak nampak....deynie buat air ke tunggu air ujan sey??Aku check kat dapur takut takut dia terlanggar kabinet terus jatuh koma ke....hmmmm...ader tu....tengah kacao air.
"Suzi buat aper??" tanyer aku
Suzi tak bersuara...dia menoleh ke arah aku....maternyer merah dan berair....dia menangis.
"Eh Suzi...kenaper nie?"
"Errr..sob..sob....tak....takder aper aperlah Abang Man" jawab Suzi sambil mengalehkan air kopi yg dari tadi terkener air mater dia.
"Abih kenaper Suzi menangis??" tanyer aku dengan muker yg bersungguh sungguh...macam muker kawan aku yg lambai kat depan pintu otomatik......konfiden maut beb dia.
"Sebenarnyer.......tujuan Suzi datang ke sini ......errrr......sebenarnyer.....Suzi nak cakap dgn abang Man...Suzi ader masalah"
" Masalar??...masalar tosey???.....woooi!..maner dia?.abang Man memang dah lamer tak makan tu"
"Bukan Masalar tosey lah abang Man nie........masa'alah...pe ro be lem....Suzi ader problem"
"Ohhhhhh...sori...aper problemnyer?" sambung aku lagik
"Suzi mengandung anak Jo" jawab Suzi sambil menundukkan mukernyer ke bawah.
"What???????" aku sepanjat sakan
"Ak ahh.......dah masuk tiga bulan setengah dah"
Aku mengeluh panjang........hmmmmmm.....camner bleh jadi gini.....tu lah...rapat sangat...sampai dua dua takleh kontrol...sekarang kan dah jadi problem. Nie lah budak zaman sekarang..terlalu ghairah..terlalu bebas...sampai banyak sangat terjadi skim pakai dulu bayar kemudian.
"I don't know what to do!" sambung Suzi sambil terisak isak , " Mak dgn abah pun tak tahu pasal nie"
"Suzi....listen to me......sekarang perkara dah berlalu....nasik dah jadi bubur.....taik dah jadi pokok dan air dah jadi budak....what both of u did is wrong..salah di sisi agama dan salah di sisi masyarakat....first thing first..bertaubatlah....banyak mintak ampun pader Allah....mintak petunjuk dariNyer....then...u have to let your parents know....whatever the consequences is u have to take it...jgn di buang budak tu....dia tak bersalah" jelas aku dgn nada seirama.
" Abih Jo???" tanyer Suzi
"Luperkan si setan tu........dia tu memang tak bertanggungjawab.....pasal dia, leave it to me...sekarang nie Suzi concentret on your self and the baby first"

Hmmmmm....aper lah nak jadi dgn kawan aku tu....dah lah kebas duit aku....nie sekarang dah rosakkan anak dara orang plak. Dah dua hari aku tak dengar beriter aper aper dari Suzi...nak tipon rumah dia, raser tak sedap plak...ahhhh...takperlah...biarkan dia...agaknyer mak bapak dia dah tahu lah tu.
Tetiber pintu rumah aku di ketuk orang.....hmmmm...kalau Jo lah yg datang tu memang aku kompang muker dia.
Suzi berader di luar....bapak dia pun ader.
"Kong hajar punya jantan!!!" bapak Suzi tetiber menengking
"Uhhh???????...eh.....pakcik Din.....rilek ahh...aper criter nie??" aku terpinga-pinga
"Kao harus bertangungjawab ke atas anak yg kao semai secara haram nie!!!!"
"Hah???....Aper??????" aku menoleh ke arah Suzi yg pader saat itu tak pandang langsung muker aku.........
"Eh nanti dulu" aku bersuara "Saper yg cakap saya bertanggungjawab nie?"
"Ohhhhh...sekarang kao nak lari dari tanggungjawab plak eh?....Kurang hajar punyer jantan....aku bunuh kao nanti!" jawab pakcik Din.
"Suzi!...aper nie????" aku tanyer Suzi tapi dia hanyer berdiam diri...macam orang mati berdiri.
Pakcik Din menolak aku dan memberi satu kompang nabi yg teramat dasyat.....aku terplanting jatuh ke belakang....darah tersembur dari mulut..rambut aku yg kemas dah betrabor.
"Abahhhh!!!! Jangan!!!!" Suzi menahan bapaknyer.
"Pakcik...sabar pakcik......saya nie terer....nanti saya balas balik kang hah satu bulan pakcik makan bubur nasik .....bawak bertenang, kiter rundingkan sesamer" aku bersuara
"Nak runding kepaler hotak kao!....takder jln lain lagi...kao mesti kahwin dgn anak aku!"
" Kahwin memang boleh pakcik.....tapi sekarang nie saya pokai....nak kahwin pakai aper???....duit monopoly??" jawab aku
"Oooohhhh kao nak buat klakkar eh?... Itu kao punyer pasal...aku tahu ini malam jugak kao mesti kahwin"
"Eh Pakcik!.....kalau Suzi nie betul mengandung...maner bleh nikah sey...tak sah lah...nak kener tunggu anak tu lahir dulu...lagipun aper bukti yg pakcik ader untuk mengaterkan yg anak tu anak saya?"
"Amboi!! pandai kao nak berdolak dalek eh???.....kao dah heret anak aku ke kancah musibah, sekarang kao nak deny plak"
"Saper yg deny........saya nak kepastian je...selamer ini saya tak pernah pun sentuh Suzi?? Abi camner sey dia bleh mengandung??"
" Suzi!" Pakcik Din memanggil anaknyer, " Kao cakap dgn jantan nie aper yg kao cakap dgn abah tadi....cakap!"
Suzi hanyer berdiam diri...dia terisak isak.
"CAKAP AKU KATER!!!!" Pakcik Din mengherdik kat Suzi
"Errr...errrr......Abang Man yg anu Suzi sampai mengandung" jelas Suzi
"ANU APER???" tanyer Pakcik Din lagi
"...anu...anu......anu lah....." jawab Suzi lagi
Aku sepanjat katak mendengar pengakuan Suzi....Ya Allah...aku difitnah....sesungguhnyer bukan aku....aku tak pernah mendugong anak dia...aku tak pernah buat aper-aper pader anak dia....nie sumer Jo punyer angkara.
"Suzi!......tadi Suzi cakap yg anak itu adalah anak Jo...kan?" tanyer aku
"Errr.....tidak?......Suzi tak cakap pun??...." balas Suzi
"Hah!....kan dah jelas sekarang?....." sampuk Pakcik Din, " kao mesti kahwin ni malam jugak!"
"Kalau taknak?" sampuk aku
"Kalau kao taknak....perkara nie akan di bawak ketengah....aku akan laporkan pader pulis!"
Aku hanyer berdiam diri......Pakcik Din dan Suzi terus melangkah pergi...Suzi menoleh kebelakang dgn pandangan yg meminta belas simpati........aku hanyer merenung ke arahnyer....pandangan aku penuh dgn kekecewaan dan raser marah. Aku tertipu! Aku tertipu!
Dah lah si Jo tu buihkan aku...nie sekarang Suzi plak nak aniaya aku...kawan aku plak panggil main bola this Thursday, abih aku punyer QAC lagik...maner nak angkat tipon...abih nak tulis citer nie lagik....dah tulis penat penat, dah perah kepaler hotak sampai betrabor, orang plak nak ciplak...sungguh tak bermoral langsung!
Aku tengah berator nak beli tosey buat sarapan. Aku pimpin tangan Sasha.....dia nie hyper active sikit. Kalau lepas je dari pandangan dah ghaib tah ke maner. Walaupun dia bukan anak kandung aku.....aku angap dia macam anak aku sendiri, dia tak tahu yg aku nie bukan bapak betul dia...biarlah... umur dia baru lima tahun, belom tahu aper aper lagi.
"Papa,....nanti mama balik kan?" tanyer Sasha.
"Ahhh....kejap lagi mama balik eh?" jawab aku sambil memandang mukernyer yg comel.
Sayang,......dia masih kecil.....rindukan ibunyer yg dah sebulan tak pulang ke rumah. Maser aku muler muler berkahwin dgn Suzi, dia adalah seorang isteri dan ibu yg penyayang....tapi....six months after that, dia muler go back to her old ways....dia kerja semuler di kelab malam walaupun aku melarang. Katernyer dia nak membantu aku, keraner keadaan kewangan kami sangat sempit...aku mengalah juga akhirnyer....tapi ternyata aku salah. Should have stop her in the first place.
"Papa....hari nie kan Sasha nak buatkan mama kad hepi birthday tau"
"Oh iye kee?......wah..mama mesti suker punyer....papa boleh tolong tak?"
"Tak boleh...Sasha nak buat sorang sorang je....Sasha nak tunjuk kat mama"
Aku hanyer tersenyum....melihat telatah anak aku.....hmmmmmmm...kecian....kao masih kecil lagi nak, kao belum faham lagi asam garam dunia nie. Di mater anak kecil dunia nie seperti taman permainan.....mereka tak perlu risau aper aper.....mereka hanyer melihat, ikut dan bermain tanpa mengerti tanpa tujuan. Aku cuber sedaya upaya aku untuk menjadikan Sasha seorang anak yg berguner...kerap kali aku menyalahkan diri aku keraner terlalu lembut, tidak tegas hingger hidup aku menjadi begini. Aku sering bertanyer pader diri aku sendiri mengaper aku berkahwin dgn Suzi walaupun aku tahu yg dia tidak sehaluan dan tidak secocok dgn aku, aku sepatutnyer tegas dgn arwah bapaknyer dan menidakkan dari muler lagi.....tapi jiwa aku nie tak sampai hati melihat Suzi menderita dan melihat anak yg dikandungnyer tidak ber bapa....aku mengaku....ya aku mengaku yg anak itu adalah anak aku demi untuk menyelamatkan dua jiwa dari mati di jalan yg sesat.
"Mak dah tahu dari dulu lagi " Mak mertua aku yg tinggal bersamer aku bersuara
"Uh??...aper yg mak tahu?" aku blur kejap
"Mak tahu Sasha tu bukan anak kao......tapi kao tetap terimer dia...kao tetap terimer Suzi.....sob...sob" air mater muler membasahi pipinyer yg dah berkedut
"Sudahlah mak...tu kan criter lamer" jawab aku sambil memangku Sasha.
"Kenaper nenek nangis??" tanyer Sasha
"Taklah....nenek sakit.....dah...Sasha gi main main kat saner..toksah kacao nenek" jawab aku sambil mengusap rambutnyer
"Mak faham....Suzi tu......sob sob...Suzi tu bukan anak yg baik....kao seharusnyer mendapat seorang isteri yg lebih baik darinyer"
"Sudahlah mak......Suzi tu dah menjadi isteri saya yg sah....saya suaminyer...dan selagi saya menjadi suaminyer saya akan terus menjalankan tangunggjawab saya sebagai seorang suami....dan mak...saya dah anggap mak macam mak saya sendiri....mak boleh tinggal kat sini sampai biler biler...mak toksahlah bimbang" jawab aku
"Papa!...ader orang kat luar" Sasha mendapatkan aku
Aku pergi ke depan dan membuka pintu........Jo!
"Jo???......eh....masuklah......." aku sepanjat kejap melihat Jo tercegat....pakaiannyer segak bertali leher
"Aper khabar Man?"
"Alhamdulillah...kao plak aper khabar??...lamer menghilang?" tanyer aku
"Hmmm...aku .....hmmm...takperlah itu tak penting...tujuan aku datang kemari ialah untuk memulangkan duit yg aku pinjam lima tahun dulu...aku...aku minta maaf pader kao Man kerana terlambat memulangkan duit sepuluh ribu dollar nie" sambil meletakkan beg berisi wang di atas meja.
Alhamdulillah, aku tersenyum di dalam hati.......aku sangat sangat memerlukan wang di saat ini untuk rawatan Sasha yg menderiter penyakit leukaemia...ternyata Tuhan telah mendengar permohonan aku. Aku melihat Sasha yg sibuk membuat kad Hari Jadi ibunyer di sudut hall, macam nak menitis air mater ku.
"Lagi satu Man......." Jo bersuara," Aku dah tahu segala-galanyer, Suzi dah bilang,......aku ..." dia tersekat sambil menunjukkan dokumen di tangannyer
Aku melihat dokumen itu...Ya Allah!....Suzi menuntut cerai!
"Ye Man......aku ...aku menyesal di atas perbuatan aku...dan aku....berharap sangat dapat bersamer Suzi kembali dan....dan bersamer anak kami......Sasha"
What the hell! Aku nie saper hah???....Aku nie suami!.....Mestikah aku berdiam diri je biler orang lain datang dan cakap yg dia ingin bersamer dgn isteriku??? ..No way man! Aku tak akan jadi jantan dayus.....this is too much! ..this is too far! No more Mr soft guy...no more Mr Nice guy....I have to put everything in its proper place.
"Suzi pergi maner??? hah???" aku tanyer Suzi
"Abang nie bising ahhhh!......Suzi penat tau" jawab Suzi
"Suzi pernah terpikir tak aper yg Suzi buat nie salah?" sambung aku
"Eh Abang........hari tu Jo dah datang kan?.....i know u don't love me...so what are u waiting for?"
"Kurang hajar!!!......Suzi sedar tak Suzie nie sedang bercakap dgn saper...? hah!"
"Tahu...Suzi sedang bercakap dengan seorang pelakon yg sedang memainkan watak suami...ye watak suami kepader Suzi.."
" Hey!...kalau kao nak tahu...suami ini lah yg mengorbankan hidupnyer semater mater untuk menutup dosa yg kao lakukan...kalau kao nak tahu suami inilah yg bertungkus lumus berusaha untuk membesarkan anak yg tak berdosa hasil dari kelakuan kao yg tak bertanggungjawab"
"Ahhhhhhhh! bingitlah!....kalau nak membebel....pergi membebel sorang sorang...Suzi nak kluar!"
Remuk raser dada ini.....darah aku menyirap..almost terkluar ring. Pakai nampak memang dah takder jln huraiannyer lagi lah. Dia sendiri dah bukak mulut. Tugas aku menjadi suami sudah sampai ke penghujungnyer....betul kater nyer...aku nie pelakon...seorang pelakon yg memainkan watak seorang suami.....dia gunakan aku kerana untuk menutup malu.....dia gunakan aku kerana terdesak....dia gunakan aku kerana untuk menanggung kehidupannyer dan anaknyer. Perempuan jenis aper kah ini? Aku diibaratkan sebagai puppet...just for show...tak lebih dari itu.
Aku rela kehilangannyer......i mean perempuan macam tu nak disimpan lagi buat aper?.....tapi aku tak rela kehilangan Sasha...aku dan Sasha dah sebati. Sasha lebih terjager kalau bersamer dgn aku...penyakitnyer tidak ader siaper yg tahu.....Suzi tak pernah ambil tahu...dia cumer tahu beranakkannyer je. Apakah akan terjadi pader Sasha kalau dia ikot ibu dan bapak kandung dia? Knowing that Suzi is gone case.....Jo dua kali lima jugak.
Aper hak yg aku ader??.....divorce case...custody anak mesti kat ibu jugak...lebih lebih lagi bapak kandung dia dah balek. Aku nie ibarat mengejar bayang-bayang....malang sungguh nasib ini.
"Papa....kenaper papa sedih?" Sasha merapati aku
Aku hanyer perhatikan wajahnyer yg kecil...pipinyer yg tembam...rambut ikal menutupi sebahagian dahinyer....kulitnyer putih..maternyer bersinar seperti permater yg baru digilap. Kasihan...baru sekecil ini sudah menderita.....namun penyakitnyer masih lagi di tahap permulaan...dia perlukan pembedahan tulang sum-sum....wang perbelanjaan sudah pun aku kumpulkan....tapi....adakah aku dapat melihat dia berlari lari seperti kanak-kanak lain yg sihat?

Hari itu hari Khamis...........pukol 5:30 petang....aku duduk bersamer Sasha di sofa. Aku memeluknyer erat sambil membenamkan pipiku ke rambutnyer.
"Sasha nanti Sasha akan ikot mama......Sasha mesti dengar cakap mama tau...Sasha jangan nakal nakal tau" aku bersuara dgn nada tersekat sekat
"Kiter nak pergi jalan-jalan eh papa?......Papa dengan Mama nak bawak Sasha pergi maner???" tanyer Sasha
"Tidak Sasha...Papa tidak ikot....Sasha ikot mama dgn papa Jo okey?"
"Tak naaaaaaaaaakkkkk....Sasha nak papa ikot.........nanti mama pukol Sasha" balas Sasha merengek
"Sasha....." aku berenti menahan sebak di dader, " Nanti kalau senang papa tengok Sasha lah" sambung aku
" Kenaper Papa tak boleh samer samer dengan mama...kiter samer samer lah...."
"Tak boleh Sasha......" air mater menitis membasahi pipiku......
Ya Allah kao kuatkan lah hati ku ini....aku akan berpisah dgn anak aku.....aku mungkin tidak akan dapat melihatnyer lagi...Jo dan Suzi sudah bercadang untuk migrate dari sini. Aku sudahpun beritahu dengan Suzi dan Jo bahawa Sasha memerlukan pembedahan.
Pintu di ketuk........inilah ketukan yg paling menyayat hati dalam hidupku. Aku mendukung Sasha....buat kali terakhir.....sambil memegang erat jari jemari nyer......
"Sayang papa tak?" tanyer aku
"Sayaaannnggggggg....mmuuaaahhhhh" sambil membenamkan ciuman kecil ke pipiku.
"Sasha.....ja...jager diri baik baik eh......Sasha kalau nak jumper dgn Papa...Sasha doa pader Allah tau"
"Nanti Allah boleh tolong Sasha kan Papa?" jawabnyer
"Ak ahh......" aku tak dapat menahan air mater ku lagi.
Aku mengangkat beg Garfield yg aku belikan untuknyer..dan barang barang keperluannyer yg lain.
"Papa ikot Sasha laaahhhhhhh" dia merengek.." Papaaaaaaaaaaaaaaaaa!" sambil menangis
Aku hanyer perhatikan anak ku di bawa pergi...........suara tangisannyer semakin pudar....namun aku berusaha untuk mendengar seberaper daya yg boleh....hingga lenyap.
Rumahku menjadi sunyi.........aku duduk.....menangis sepuas-puasnyer sambil menggenggam anak patung Strawberry Shortcake kepunyaan Sasha.
Dah nak dekat sepuluh minit aku tunggu kat kedai kopi...Malek tak sampai sampai jugak. Deknie memang nak kener penampar nie. Aku dah lah running short of time...ader apointment kejap lagik, si hamlau nie lambat plak. Aku menghirup kopi yg dah nak dekat sejuk....sambil memerhatikan keadaan sekeliling. Malek nie kawan lamer aku...dia baru balek dari Indonesia...katernyer ader beriter yg nak disampaikan pader aku.
Dah enam bulan dah sejak mereka tinggalkan aku......diorang kasi address kat Indonesia, aku dah tulis surat tapi takder jawapan. Aku nak tanyerkan kabar Sasha...samer ader dia dah ok ke belom ....... kalau lagi dua tiga hari nie aku tak dapat jawapan...aku akan pergi ke Jogja. There shouldn't be any problem for her to go for the operation....aku sudah berikan wang sepuluh ribu dollar untuk perbelanjaan operasi itu nanti.
"Sori Man.....aku lambat sikit...tadi tengok nyonya bergaduh ahh" Malek tetiber je muncul.
"Ahh Malek.....pekabar kao?"
"Baik alhamdulillah.....baru semalam balek, settle kan aku punyer shipment"
"Amcam bisnes?..ok?" tanyer aku lagik
"Hmmm..cam ginilah.....krisis ekonomi...ter affected jugak"
Aku menganggukkan kepaler. Malek ader bisnes furniture...dia beli from Indonesia dan jual kat S'pore...dia ader kedai sendiri, dia suruh aku jadi rakan kongsi..tapi aku menolak kerana aku punyer perusahaan pun masih baru nak menapak, biar aku konsentret kat aku punyer bisnes dulu..insya Allah satu hari nanti nak jugak aku join dia.
"Actually ader something yg aku nak kabarkan pader kao...kiter nie dah lamer berkawan...dan aku raser kao perlu tahu hal ini" Malek bersuara
"Hal aper?" sampuk aku
"Hal Jo dan Suzi"
"Hah????"
" Diorang di tahan oleh polis atas tuduhan mengedar dadah di Jogja..." jelas Malek
"What???!!!........camner kao tahu hal ini???" aku sepanjat....wajah Sasha tetiber timbul di kelopak materku
"They are making use of my shipment...they act as a buyer...diorang tak tahu yg diorang deal dgn kompeni aku..diorang letak deposit sepuluh ribu dollar untuk aku menghantar furniture balek ke S'pore..without our knowledge..these furniture are stuffed with dadah...polis dapat tahu before barang barang sampai ke airport"
Aku tersandar biler mendengar beriter tu.......i don't give a damm what happened to them...cumer yg aku risaukan ialah Sasha....and aku suspect they never sent her for the operation....and i'm sure they used the ten k for that dirty job.......ciss!
"Kao tahu maner Sasha?" tanyer aku
"Maaf Man..aku tried to find her...but she's not at the rumah yg mereka sewa...aku tak tahu di maner dia sekarang" jawab Malek sambil menundukkan kepalernyer.
"F*****ing son-of-a-bitch!!!!!!" aku memekik sambil menghentak meja.
" Sabar Man....sabar....bawak mengucap"
Aku betul betul marah..bercampur sedih......kalau aku tahu dulu...aku takkan lepaskan Sasha pader mereka...if need to aku bawak lari ke maner maner..as long as dia tak tinggal bersamer dua binatang yg tak bertanggungjawab itu.
"Malek,.....aku nak ke saner" aku bersuara setelah aku cool down
"Ke maner?"
"Ke Jogja.....aku mesti carik Sasha sampai dapat"
"Maner kao nak carik? Jogja tu besar"
"Aku tak kisah...aku mesti carik dia sampai dapat.."
"Nanti relax dulu.......biar aku ask around....aku kan selalu turun naik saner...if need to i go to the authority, they should know"
"Ummmm..terimakasih Malek..i really appreciate it" balas aku sambil memegang bahunyer.
Kalau anything happen to my Sasha....aku make sure these dua ekor will pay for it....sampai lobang cacing aku akan buru diorang.
" Maaf Pak...di sini tidak ada yg bernama Sasha"
"Uh??....kamu yg benar nie?....ibunya kata ada dititip di sini?" tanyer aku kepader penjager Tajaka somewhere in Jogja.
"Boleh saya tahu nama bapaknya?" tanyer pegawai itu
" Namanya Johari...ibunya Suzila" jelas aku
Pegawai itu membelek-belek fail di atas meja. Aku dan Malek berdiri dan menanti dgn penuh harapan. Malek pakai baju terbalek..tapi dia tak sadar. Dia yg bawak aku ke sini, tu pun atas desakan aku. Suzi mengatakan yg setibernyer dia di Jogja, Jo menggesa dia supaya tinggalkan Sasha di Tajaka tersebut buat semetara waktu....tapi...mereka tidak mengambilnyer semuler. Sekarang there's no way that she can take her back.....she's in the prison. Jo plak akan dihukum gantung sampai putus.
"Oh ya pak" pegawai itu bersuara sambil menunjukan failnyer, " Dulu ada seorang lelaki bernama Johari..katanya dia dan isterinya Suzila jumpa seorang kanak kanak di jalanan dan ingin titipkan kepada kami.....anak itu seorang perempuan lebih kurang lima tahun...selalu menyebut nyebut Papa papa...biler di tanya sama ada Johari tu papanya dia jawab bukan...lalu kita ambil anak itu"
"What?????"...aku sepanjat, " Jadi sekarang di mana anak itu?"
"Sudah diserahkan pada yg berwajib...dan dengar dengar ada keluarga yg mengambilnya sebagai anak angkat"
"Di manakah keluarga itu?...apa namanya?" tanyer aku lagik
"Oh itu saya kurang pasti pak..." jawab pegawai itu
************************************
Segala usaha yg aku lakukan nampaknyer tidak membuahkan sebarang hasil...puas sudah aku mencari Sasha, tapi sampai sekarang tidak aku temui...
Hari berganti minggu, minggu berganti bulan, bulan berganti tahun. Aku masih menyendiri...belum ader teman hidup untuk mengisi kekosongan ini. Walaupun ramai wanita yg aku kenali...tapi tak satu pun yg dapat memikat hati ini...jgn jgn aku nie gay tak?
Eh selisih!......taklah....aku nie tulen...masih lagi beraustin pawer. Perusahaan aku dah pesat membangun....ramai yg bekerja dgn aku, segaler maser aku habiskan di pejabat. Siang malam asek bekerja.
"Encik Sulaiman"
"Yes Idah?" jawab aku sambil meletakkan file yg baru disemak.
" Saya nak cakap sikit dgn encik" sambung Idah..setiausaha aku
"Hmmm..silakan duduk" pelawer aku
"Saya ingin mengambil cuti tanpa gaji"
"Uh?......cuti?......tanpa gaji?.....awakkkkk ingin kemaner?"
"Errr...sebenarnyer ader urusan keluarga sedikit.....saya nak amek cuti dalam setahun" balas Idah
"Awak ader masalah Idah?" tanyer aku lagi
Idah hanyer menundukkan kepalernyer....se akan -akan menyimpan sesuatu dari aku.
"Awak tak perlu malu dgn saya.....kalau ader masalah, awak boleh bercakap dgn saya, kalau boleh bantu saya akan bantu....awak sorang pekerja yg baik dan rajin...tapi kebelakangan ini saya tengok awak macam ader masalah..cuber terangkan pader saya".
"Err terimakasih....tapiiii buat maser sekarang biarlah saya handle sendiri...saya hanyer perlukan maser je" balas Idah
"Hmmm..baiklah...tapi sebelum awak pergi ....awak hand over dulu pader Nora..kalau tidak nanti dia blur katak"
"Baik lah..no problem"
Idah is a very sweet lady....muder lagi...usianyer baru menjangkau awal dua puluhan. Dia lah yg menjadi nadi pengerak perusahaan ini, without her things may come out differently. Dia tinggal dgn ibu dia,...bapak dia dah lamer mati..tercucuk pedang star wars time diorang pergi expo dulu...ibu dia plak selalu sakit sakit...tak lamer lah tu. Dia ader seorang abang yg dah lari dari rumah. sampai sekarang maseh belom stop lari lagi. Rumahnyer sederhana, maklumlah dia sorang je yg support jadi taklah boleh idop bermewah mewah. Ramai pekerja pekerja jantan yg tergiler-giler kan dia...maklumlah...orang cantiklah katerkan. Ader jugak di kalangan pekerja pekerja aku yg nak jodohkan aku dgn dia......nyonya cleaner yg cakap dgn aku. Tapi umur dia dengan umur aku jauh berbeza.....aku dah nak masuk 40 tawon...almost twice her age....but then again cinta tak mengenal usia. Anyway aku takder maser untuk bercinta....aku nie dah tua....tapi tak nampak tua.
Malek dah kahwin dah.....belom ader anak lagi.....dia kahwin dgn pompan Indonesia. Sekarang nie dia dah menetap di saner...dia dah tutup bisnes furniture...dia dah join Pesantren kat saner....nak jadi wali agaknyer. Tapi dia telah berjanji dengan aku yg dia akan senantiaser tengok tengok kalau Sasha is around...i think by now she should be 15 years old.
Kat luar ujan.......lebat. Aku nampak ramai orang betrabo mencari tempat berteduh. There was this bus top where everybody try to squeeze into. Mak dikao! macam sarden sey...or should i say macam telematch yg aku main kelmarin. Kalau tak betul betul, kehormatan boleh tercabul beb. Ader satu apek tu betul betul kat tengah bus stop...orang sumer berasak asak takut basah, dia tersenyum simpul macam takder bender.....actually ader bender tu, cumer dia tengah merahsiakannyer. Aku peratikan dari bilek pejabat aku gelagat maknusia maknusia yg takut air.......aper yg nak ditakutkan pun aku tak tahu...the most basah je per...unless diorang tu sumer Gremlins ahh, takleh kener air. Tetiber ader bas datang..splash!....sumer basah......padan muker. Aku ternampak the mother of all stupidity...apek jual eskrim.
"Nora" aku panggil Nora thru the intercom (canggih beb), " tolong panggil Fuad, suruh dia belikan saya eskrim eh?"
"Baik Encik Sulaiman" jawab Nora.
Musim ujan nie kalau rilek kat rumah dgn kopi panas memang gerek...nak nak kopi tu ader orang yg buatkan. Kener plak dgn goreng pisang...fuuh!.....malas mao talking. Entahlah...aku nie bukannyer takmu kahwin...tapi belom ader jodoh lagi, mungkin keraner aku nie terlalu memilih tak. Ataupun aku dah serik idop berumahtangger. Perkahwinan aku yg pertamer dulu tidak work out..pasal there's no love in our marriage...aku terpakser...aku kahwin pasal nak tutup kemaluan org lain..oops let me rephrase that..aku kahwin pasal nak menutup malu. I've never touch Suzi before..terkener tu ader lah..but not more than that...tak sampai menimbulkan kesan sampingan....in short aku nie masih teruner...masih suci...masih berwibawa, maseh berwawasan, maseh berkaliber, maseh bercapable, maseh berpawer dan maseh dugongable. So what is wrong with me??...(there's nothing wrong with u......u are shutting yourself from everyone..open your heart...open your eyes and you'll see a long queue..)
"Abang Man..........meh lah sini abaaaannnggggg" suara manjer Idah memecah kesunyian kamar
Aku berjalan dengan penuh riak........mendapatkan Idah yg sedang terduduk kat sofa lembut. Dia menjeling ke arah aku dgn jelingan yg boleh membuat Pak Imam luper samer ader dah amek air sembahyang ke belom. Ukiran senyum yg sungguh ayu lagi menggoder memeriahkan suasaner yg penuh romentik dan sayu. Aku merapatkan tubuhku ke tubuhnyer.......teraser karen berjalan di dalam nadi ku yg berdenyut laju macam keretapi eletrik. Kulitnyer putih keemas-emasan...memukau mater dan mengetest daya ketahanan aku. Rambutnyer panjang ikal mayang, berseluar Yankee berkaki ayam...busok nak mampos kaki itu. Dia merangkul erat pinggangku...seperti besi berani yg mempunyai daya kuaser yg tak agak agak. Lemah raser sendi sendi ini......macam nak terlembek dan terus rebah ke bumi je...tapi pakkal aku nie jantan.....tak semudah itu untuk aku menundukkan kejantanan aku di hadapan wanita. Tah dari maner tah ader muzik kluar...lagu sentimental...lagu yg memang nak menggalakkan aku supaya mengambil langkah yg seterusnyer. Bunger bunger wangi tetiber berguguran diikuti dgn pancaran cahaya yg berwarna warni.....aku di dalam sebuah taman yg penuh dengan buah buahan.
"Encik Sulaiman" tetiber ader suara...aku tersentak.....
"Ahhh" aku membuka mater...Fuad ader kat depan...dgn eskrim..."Ohhh Fuad..terimakasih" sambil mengambil eskrim tu.
Hujan dah berenti....aku tersandar di atas kerusi
"Encik Sulaiman...ader pangilan untuk Encik" suara Nora kedengaran
"Siaper Nora?" tanyer aku
"Idah" jawab Nora
"Baiklah...sambungkan kepader saya"..jawab aku sambil menekan punat...punat tipon lah..."Hello...Idah?" sambung aku
"Errr...Encik Sulaiman.....saya...saya" suara Idah tersekat-sekat
"Kenaper Idah?" tanyer aku
"Saya nak beritahu Encik...yg mak....mak dah meninggal"
"Innalillahi Wainna illahiroji'un" jawab aku, " Awak di maner sekarang nie?" sambung aku lagi
"Saya di rumah...diorang...diorang baru keluar ke kubur" terdengar isakan Idah
"Sabar Idah....ucapan takziah dari saya.....saya akan datang dengan dengar kawan kawan yg lain sebentar lagi"
"Encik Sulaiman............" Idah tetiber menangis
"Sabar Idah sabar...." aku cuber mententeramkan perasannyer.
"Saya dah takpunyer saper saper lagi..sob...sob..sob....saya sebatang kara..."
Aku hanyer terdiam...seakan akan dapat meraserkan aper yg di alami oleh Idah. Kasihan......selamer ini dia bekerja untuk menanggung ibunyer yg sakit, dia seorang sajer yg tinggal..tak punyer adek beradek mahupun saudara mara. Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas roh ibunya.
"Terimakasih Idah...kerana sudi bersamer saya makan malam"
"Samer-samer" jawab Idah sambil tersenyum.
Aku mengajak Idah makan malam di salah satu restoran ternamer di sini. Kira dating lah...memang dah lamer aku nak ajak dia kluar makan bersamer cumer maser belum right lagi....maklumlah ibunyer baru meninggal..so kasi dia time untuk menyesuaikan hidupnyer dahulu...so tonite is the right time.
"Begini Idah....saya raser..tak perlulah saya berselindung dgn Idah lagi...baiklah saya berterus terang pader Idah" aku bersuara dgn nada serius nak mampos.
"Uh?....aper dia Encik Sulaiman?..." tanyer Idah
Berdebar debar jugak hati nie.....macam susah gitu aku nak cakap....aku raser satu dunia tengah tengokkan aku. Idah merenung ke arah aku, menanti ........ renungannyer begitu ikhlas...begitu ayu..begitu manis. Waiter datang menghantar minuman yg kami pesan....dia menjeling ke arah Idah. Idah terprasan...dia membalas jelingan itu...maternyer tetiber terbuker luas...se akan akan ternampak pontianak kat depan. Waiter tu pun terpacak kat situ tidak bergerak.
" Tofik???" Idah bersuara sambil menunjuk ke arah waiter itu
"Ya...nie Tofik......Idah ke nie??" balas jantan tu
Mereka bersalaman.......saper sey???...kawan???...mater air???
"Hey!......Idahhhh....long time no see!...its good to see u again...pekaba sekarang?" tanyer Tofik yg tak sedar diri..aku ader melangok duduk kat situ .
"Baik alhamdulillah..." jawab Idah tersenyum.
"Eh.....sori Idah...i'm working now" sedar diri jugak budak nie, "...i'll catch up with u later..i knock off at 9pm..u'll be around?"
"Errr...i'm with......errr" Idah memandang ke arah aku
"Never mind Idah its ok.....saya tak kisah...nanti saya pulang dulu lah" jawab aku
"Oh..." jawab Idah
"Ok then...see u later Idah..9pm" sampuk Tofik lalu beredar.
Mak dikao! Itu jantan betul takder adab sey...aku nie invisible ke per?...pandang pun tidak, salam pun tidak...aleh aleh datang nak hijack Idah dari aku....wah liewwwww! Rosak siol evening aku.
"Sori, Encik Sulaiman...that was my...errrr......" Idah terhenti
Aku menunggu.....nak tahu jugak saper jantan tu.
"Errrr.....oh ya...aper tadi yg Encik Sulaiman nak cakap dgn saya?" dia tukar topik
"Hmmm....takder aper-aper......nothing important..sekadar nak tahu how u getting along..tu je" jawab aku
"Ohh..ituuuu........alhamdulillah...saya boleh cope...sedih memang lah sedih...but..i can manage" jawab Idah.
"Baguslah tu........so awak dah boleh datang kerja?"
"Yes...luser sayer kembali kerja semuler" jawab Idah sambil tersenyum.
Satu senyuman yg sukar untuk diluperkan.....terus menusuk ke dalam jiwa..macam anak panah dia pergi. Malam ini supposed to be malam di maner aku luahkan raser hati ini....tapi nampaknyer terpakser aku postpone or just forget what is inside here.....just go on with my life......
Lepas makan aku terus blah......Tofik datang to our table and take over.....aku terus kluar jalan menuju ke kereta. Aku start enjin...enjin idop....aku matikan balek biler ternampak Idah dgn Tofik kluar. Aku tengokan diorang berdua..isshhhh...kepoh jugak aku nie.
(sigh) malam nie begitu indah sekali.......sesuai untuk pasangan yg di lamun cinta...berjalan bersama bergandingan tangan, mengadu nasib, menumpang kasih...mencurah sayang. Di taman yg indah ini di mana pasangan bertemu sua melepaskan rindu yg membuku...saling berkasih kasihan...seperti dua unggas di kelopak bunga kembang menawan. Aku baru sedar yg aku kesunyian...aku keseorangan...tiada tempat untuk aku mencurah kasih, untuk aku menabur cinta. Setiap makhluk dicipta berpasangan...tapi aku.....masih menyepi...masih menyendiri....mencari pasangan yg belum ku temui.
" Eh Nora kao tak dengar citer ke?" aku terdengar Zaiton bebwal dgn Nora kat belakang mesen fotostet
"Dengar aper?" jawab Nora
"Pasal boss kiter lah tu...Encik Sulaiman" sambung Zaiton
"Uh?.....aper hal nyer?"
"Dia sekarang suah syok ngan si Idah tu"
"Eh..biarlah dia...buat aper sey kiter nak kecoh kecoh?" jawab Nora sambil membelek dokumen yg hendak di salin
"Alamak kao nie weak ahhh.......kao tahu Encik Sulaiman tu braper umur nyer?....ader hati nak kan Idah "
"Eh ..to me....dia taklah tua.....dia charming, baik hati..susah nak dapat boss macam dia"
" Mak dikao deknie...kao bodek ke per?" balas Zaiton
"Hishhh! aperlah.....biarlah kalau dia sukerkan Idah.....buat aper sey nak kepoh kepoh?"
"Takder.....aku tengok dia tu tak sepadanlah dgn Idah..lagipun Idah dah ader boyfriend, dia dah tahu but yet still nak terkejar-kejarkan si Idah tu....dia ingat dia kaya , dia boss, he can have everyting lah?"
"Eh Zaiton, kao nie kan.....kepoh sey"
" Aku plak kepoh...sepatutnyer korang sumer harus berterimakasih kat aku, pasal aku bagi tahu korang citer sensasi nie" jawab Zaiton
"Eh malas ah aku nak dengar citer pasal orang.....lagipun buat aper kiter nak jager tepi kain mereka..kiter nie digajikan untuk bekerja, bukannyer citer pasal orang...nie lagi terok, citer pasal boss sendiri" balas Nora
" Mak oi....kao nak lecture aku plak..kalau kao taknak dengar sudah....ader orang lain yg nak dengar"
"Dengar aper?" aku terus menjelma
Dua dua sepanjat berok. Muker Zaiton puteh macam kener sapu dgn liquid paper...pucat...tak berdarah. Nora tersenyum sambil menjeling kat Zaiton.
"Heheh....errr...Encik Sulaiman....heheh...takder...takder aper aper.....saya jalan dulu" jawab Zaiton lalu terus beredar.

Kater-kater Zaiton tadi maseh terngiang-ngiang di kepaler hotak aku. Betul jugak aper yg dikaterkan oleh Zaiton tu...aku nie dah tua...aku tak layak bersamer Idah.....lagipun Idah dah ader boyfriend, aku takmu merampas kekasih orang lain.
"Kringgggggggggggggggggggggggggggggg!" bunyik tipon
"Hello Sash Network, Sulaiman speaking" aku angkat
"Errr Encik Sulaiman...nie Idah"
"Oh Idah......ummmm...aper criter?"
"Errr..saya nak mintak maap pasal semalam ahh....i shouldn't have leave u like that..." jelas Idah
"Lerrrrr...saya tak ambil hati lah...lagipun awak bukan selalu jumper kawan awak tu kan....its ok" jawab aku tak ikhlas.
"Ok lah begini Encik Sulaiman....saya belanjer Encik Sulaiman makan pulak...nak ganti balek pasal semalam...tonite ok?" pelawer Idah
"ummmmmmmmmmmmmmm..."aku pause sejenak, "actually kan...saya ader...errr..appointment malam nie.....mungkin lain kali?" mulut aku tetiber cakap macam gitu, walaupun mlm nie aku free as abird takder plan.
"Oh i seeeeee.......umm ok...lain kali aje lah"
"Ok...." balas aku
"Actually..saya ader hal lain yg nak cakap dgn Encik Sulaiman...but..i don't know how to put it" sambung Idahlagi
"Hal aper?" tanyer aku
"Takperlah..i think its best if i come and see u personally"
"Lerrr......aper citer sey?" desak aku
There was a long pause...Idah macam teragak agak nak cakap,
"Hello Idah?"
"Ahh...i'm still here"
"Want to tell me what's in your mind?" tanyer aku
"Ok beginilah....errrr.....Encik Sulaiman kenal Sasha?"
"Awak...awak kenal Sasha?" aku terdiri
"Kenal...dia ader kat sini nie...tengah adjust arial tv" jawab Idah
" Uh??.....camner awak bleh kenal dia??" hati aku berlonjak keriangan
"Encik Sulaiman, saya dah tahu segaler-galernyer...auntie Suzi dah beritahu" balas Idah
"Awak kenal Suzi???"
"Kenal...dia pun ader kat sini ....tengah tuka bol lampu"
"Uh???"
"Sebenarnyer saya bercadang nak makan mlm dgn Encik Sulaiman bersamer mereka" sambung Idah lagi
Suzi ader kat sini??...bersamer Sasha?....biler maser dia klua??...apsal aku tak tahu sey??? Amcam dia bleh tinggal dgn Idah plak? Idah dgn dia saper sey?... Wah liewwwww!....wa suah blur...but at the same time hepi....knowing that Sasha is around. But will she remember me???....camner agaknyer dia sekarang?..the last time i saw her she was just five years old.

Aku dah sampai dulu kat Sanur Restoran. Aku mintak table for 4 people...aku, Idah Suzi dan Sasha..tapi diorang belom sampai lagik. Orang tak ramai sangat kat situ...dia punyer waiter and waitresses lebih ramai dari customer. Diorang kasi aku keropok sementara menanti yg lain. Nasib baik keropok, kalau diorang kasi kuaci? Dah nak kener carik kaki main mahjong beb. Aku raser pekerja kat restoran nie sumer muker cramp....aku tengok diorang asek senyum je....amek menu senyum, letak menu senyum, amek order senyum, antar makanan senyum, garpu jatuh senyum, kepaler terantok tiang senyum...agaknyer diorang memang disuruh senyum...service lah katerkan. Aku belek belek dia punyer menu...aku nampak ader satay...hmmmmmm teringat kat kawan aku kater nak belanjer satay...dia tu memang murah hati suker belanjer orang...nak nak belanjer aku..memang menjadi hobi dia belanjer aku makan..pasal ader satu hari tu aku temankan dia makan sampai kol 1:30 pagi...sampai mati aku akan ingat itu hari....selagi dia tak belanjer satay selagi tu aku akan bangkit, selagi itu aku akan ingatkan dia, tak kira di maner, di opis ataupun melalui criter criter yg aku buat. Aku baru jumper kawan aku yg lagi satu ari Jumaat kelmarin...dia suah jadi judge....sepanjat jugak aku nampak namer dia kat paper yg she's one of the judges...fuh kencang beb, wa caya sama lu!..bila mao jadi chief judge? and she's one of the subscriber too! Korang nak tahu saper???...kira aku nak bagi tahu ahh??....lambat ahh.
Actually diorang tak lambat...aku yg datang awal. Kalau ader appt aku suker datang awal...tapi time kat opis aku selalu lambat..masok lapan setengah tapi sampai 8:45 - 9:00...macam kawan aku jugaklah selalu sampai that time...tapi yg bezanyer dia masok kol lapan.
Aku nampak Idah berjalan masok dgn seorang pompan....Suzi ke tu??....ak ahh Suzi lah....muker dia tak berubah...samer macam dulu, idong tetap satu, mater ader dua, telinga masih satu..sebab tu aku punyer nasihat dulu tak pernah dia dengar......dah lah, kisah lamer tak guner diingat semuler....tapi tu satay tetap aku ingat.
Setelah sepuluh tahun inilah pertamer kali aku bersemuker dgn Suzi....Sasha maner???....hati kecilku berkater. Idah tersenyum melihat aku......Suzi hanyer menundukkan kepalernyer....tak tahu samer ader tunduk segan ataupun tunduk takut.
"Encik Sulaiman.......errr.....nie lah Auntie Suzi" Idah bersuara
"Aper khabar Suzi?" tanyer aku
"Baik" jawab Suzi
"Errrr....Sasha??" aku memandang ke arah Idah
"Oh..maafkan saya Encik Sulaiman.....she'll be late...dia belom balik dari interview" jawab Idah
"Interview??" sampuk aku
"Ahhh" Suzi bersuara, " Dia gi interview kerja tadi....belom balik lagik.."
"Kerja??....how old is she?" tanyer aku lagi
"Eighteen" jawab Idah
Hmmmm...dah lapan belas tahun rupernyer...mati mati aku ingatkan limabelas. Aku dapat tahu yg Suzi dan Sasha tinggal bersamer Idah. Suzi adalah makcik sebelah bapak punyer kakak tiri sebelah nenek dia punyer anak sedare kepader Idah....so senang punyer cakap Idah dan Suzi nie pangkat makcik dan anak sedare lah....kira sedare jauhlah.....tapi tak jauh sangat...sikit je. Semaser Suzi di dlm tahanan, arwah maknyer Idah yg menjager Sasha, time tu diorang maseh tinggal kat Jogja, pasal arwah bapak Idah kerja kat situ jual jamu.Lepas bapak Idah mati..pasal ter overdose tongkat Ali..mereka reramai balek ke S'pore...dan Suzi join diorang biler dia dibebaskan.
Hati aku betul betul tak sabar nak nengok Sasha....camner agaknyer dia sekarang? For sure dia tak ingat aku.....unless Suzi ader criterkan pader dia pasal aku lah...aku nak tanyer Suzi samer ader Sasha kenal aku tak.....tapi decided not to...biarlah aku tahu sendiri.
"Heyy!!!! u guysss!!!!" tetiber ader pompan muder dari belakang menegur.
Pompan tu menepuk bahu Idah......pakaiannyer mak oi...terbukak saner terbukak sini...rambut dia kaler merah...anting anting besar macam ring yg diorang buat main game kat expo. Idongnyer ader tindik.....gincu kaler purple....make-up tebal nak mampos....tapi lawa...lawa kemain. Tinggi lampai berambut pendek paras bahu...kasut tebal macam motobot.....gaya macam model.
Orang-orang sekeliling sumer tengokan dia......saper sey deynie????
"Ok....come..kenalkan ini Encik Sulaiman, boss tempat kakak bekerja..." Idah bersuara , "...dan Encik Sulaiman...inilah Sasha"
Darahku berderau melihat Sasha tergegat di hadapanku...dia tersenyum lebar sambil menghulurkan tangannyer...aku menyambut.
Camner budak yg dulunyer kecil comel boleh jadi camginie? Aku merenung tepat ke maternyer....ahh..memang betul dialah Sasha.
Suzi berdiam diri tidak berkater aper aper....ternyata Sasha tidak kenal aku..its ok..its been a long time, lagipun time tu dia masih kecik lagi. It was tense.....awkward....Suzi terus berdiam diri...aku tak tahu aper nak cakap. Macam makan dgn a group of strangers...or raser macam somebody is hiding something from everyone. Takper mungkin this is the first time we met after 10 over years...biarlah ini menjadi permulaan for further meetings..if there is any.
"So...Encik Sulaiman.....dah lamer kenal mama?" Sasha membuker mulut
"Err...uh?" aku mendongak
"..mama cakap ...encik Sulaiman nie kawan lamer mama" jelas Sasha lagik
"Ahhh...yes..betul tu....kiter berjiran dulu" jawab aku
Perbualan terhenti begitu sajer......aku mencekop tahu telor yg baru sampai...only to realise that aku tak order tahu telor..dia tersalah antar...so terpakser de-cekop balek. Suzi asek jeling kat aku...semacam dia punyer jeling...aku tahu dia nak cakap dgn aku something..tapi dia tengah maintain. Aku plak asek jeling kat Idah yg dari tadi tengah dok menjeling kat cina sebelah yg kebetulan tengah jeling kat aku.
"Sasha...awak maseh sekolah?...atau dah bekerja?" tanyer aku...tak sadar towgeh melekat kat dagu
"I finished school...now looking for a job" jawab Sasha sambil tersenyum
"Dah dapat?"
"Heheh..belom lagik"
"We need an assistant secretary kan Idah?" aku tanyer Idah
"Ah...yes...ak ah.....Encik Sulaiman nak Sasha kerja dgn kiter?" tanyer Idah
"Sasha?...would u like to?" tanyer aku
Sasha memandang kepader Suzi.
"Well...tu pun kalau mama awak benarkan" sambung aku lagik.
"Can i?.....mama?.....boleh kan?...Sasha boleh kerja dgn Encik Sulaiman?"
"Hmmmm......but u must promis me...kerja baik baik" jawab Suzi
"Thanx mama" jawab Sasha sambil tersenyum lebar
"Ok then.....settled.....so Sasha come over to my office tomorrow morning..." sambung aku, "and....plse wear something appropriate"
Suasaner baru nampak relax sikit..kami muler feel at ease....kami berbual dan ketawer. Sasha is a good girl after all...bersopan santun dan tak over...mungkin pergaulan nyer harus di jager..tapi dia dah dewaser she should know baik dan buruk dalam pergaulan.
Idah kelihatan manis sekali malam tu.....mater aku takleh lepas dari dia...macam ader satu daya tarikan...macam ader magnet...kalau tak betul betul melekat jugak...tapi biarlah hati ini je yg melekat.
"Eh mama, Sasha dgn kak Idah nak kluar kejap..mama tunggu kitorang eh?...bebwal lah dgn Encik Sulaiman" Sasha bersuara lalu keluar bersamer Idah.
Suzi tunduk kebawah, tidak bersuara.....beberaper minit kemudian dia mengangkat kepalernyer.
"Abang" dia bersuara
"U don't tell her about me kan?" aku menyampok
Suzi menggelengkan kepalernyer
" Tak mengaper" jawab aku
"Abang...........maafkan Suzi bang" Suzi tetiber menangis.
Wah liewww deynie.....nangis plak in public. Aku jadi tak tentu arah.....takut diorang tu balik.
"Sudah Suzi...tak perlu menangis....semuanyer telah berakhir..nah kesat air mater tu" aku menghulurkan tissue
"Suzi harap abang tidak akan memberitahu kisah kisah lamer tu pader Sasha...she doesn't know a single thing"
"Dia tak tanyer papa dia?"
"Suzi cakap bapak Sasha dah lamer mati kener sekel dgn beruang" jawab Suzi
"U married?" aku tanyer
Suzi menggelengkan kepalernyer.....air maternyer mengalir di pipi.....kasihan aku tengok dia...hidup seorang diri terumbang ambing tanpa tempat bergantung. So kira aku nak fill her heart ke per?....Ntah?....mungkin tidak....peristiwa lamer terlalu pahit untuk aku luperkan......sumer kerana aku terlalu lembut, cepat mengalah dan mudah kesian...now...not anymore. I will not waste my life just like that...no...no way.
"I can't take it any longer...i'm quitting!"
"Eh Zaitun......apsal nie??.." tanyer aku
"Encik Sulaiman....saya raser tugas saya disini dah tak diperlukan lagik....no point staying?" jawab Zaitun
"Kenaper dgn awak nie Zaitun....saper cakap yg awak tak diperlukan lagi?....c'mone we are a team, we need each other"
"No....u all need each other.....u don't need me"
"Wah liewwww!!!!....eh...Zaitun....kenaper dgn awak nie???"
"Saya dah buat keputusan yg muktamad...saya nak berenti.....nah nie dia notis...Encik Sulaiman bleh bacer....belek sepuas puas...dan lepas tu bleh buat kenduri dgn Idah, Nora, Sasha and the rest of your people" balas Zaitun sambil mencampakkan notis tender ke atas meja.
Aku dah agak something like this will happen.....eversince Sasha masuk, Zaitun macam tak hepi gitu. Aku suruh Sasha assist Zaitun bhg A&P...tapi by the look of it..ternyater Sasha lagi berkaliber dari dia....sebab tu ahh dia tak hepi. Sumer ideas yg diketengahkan oleh Sasha fresh dan ader potensi...si Zaitun takleh terimer...dia ingat kiter kat sini, especially aku, ader politik. Gasak dia lah....tak professional langsung.
Dah nak dekat setahun Sasha kerja dgn aku....sampai sekarang dia tak tahu aku nie saper sebenarnyer. Biarlah cam gitu...kalau dia tahu pun doesn't make any difference.....lagipun aku dah janji dgn Suzi tak akan beritahu aper aper..its for her own good.
"Idah, tolong datang ke pejabat saya...panggil kan Nora, Sasha dan Fuad sekali.."
Tak lamer kemudian, sumer dah ader kat dalam.
"You all tahu yg Zaitun dah tender?" aku bersuara
"Uh???...biler??.....apsal sey??" balas Sasha
"She has her own reasons...let it be" jawab aku
"Hmmmm so....Sasha taking over her?" tanyer Nora
"Yup.......so Sasha u know what to do kan?"
"Ok....no problem" jawab Sasha

"Saya nak awak semua jgn anggap saya macam boss.....treat this company as if it is your own company.....i can't do it alone...kalau maju, kiter maju bersamer...saya takmu kiter berpihak-pihak atau berpuak puak, kerana dgn berpihak-pihak kiter tak akan ke maner. Sekarang nie ekonomi terok...ekonomi merosot...and i think u all sumer dah tahu yg kiter pun ter affected dgn krisis ini. Now is the time that we have to work extra hard in order to get out of this situation....I've built this company since day one...we started from scratch,....Idah should know how we struggle, she was there...and i appreciate her loyalty and commitment.....and i appreciate all your effort dalam menjayakan perusahaan ini. Saya anggap awak macam keluarga saya sendiri dan saya juga mahu awak sumer anggap saya macam sebahagian daripader keluarga awak. Kalau ader masalah datang jumper saya...jgn cakap belakang...jgn buat tindakan melulu. Pader saya awak sumer samer....saya tidak pilih kasih...kalau ader kesalahan saya tegur dan kalau saya ader membuat kesilapan awak berhak menegur saya....kerana kiter harus belajar dari kesilapan kiter sendiri. Nobody is perfect."
"Encik Sulaiman, saya raser Zaitun cuber lari dari sesuatu" Fuad bersuara
"Ahhhh....saya setuju...saya pun raser gitu jugak" sampuk Nora
"Ok..ok...for your info...i know everything...i've checked the company's account....there's no reason to be alarmed...Idah dah took care of it.....right Idah?" jawab aku
"Yup...its done" jawab Idah
"Whatever it is....just keep it to yourself....jgn besar besarkan perkara nie....dia pun dah nak berenti"
Nak dekat dua jam aku meeting dgn diorang sumer.....sampai bontot naik semut semut dibuatnyer. Banyak perkara yg kami settlekan....nasib baik aku punyer team bagus....sumer boleh kerja...sumer understand and very professional.
Idah dah ader boyfriend.....Tofik lah. Aku terpakser mengalah dlm hal ini....dia berhak memilih pasangan hidupnyer....aku memang tak sepadan dgnnyer....walaupun dalam hati ini ingin memilikinyer. Tak pernah aku raser perasaan yg mendalam terhadap seorang wanita...tak pernah aku raser bagaimaner indahnyer kalau sesorang tu jatuh cinta...dan akan lebih indah lagi jika aku tidak betepuk sebelah tangan. Takder sesiapun yg dapat melarikan diri dari perasaan....perasaan semuler jadi yg terbit dari hati kecil ini...aku tak salahkan diriku kerana menaruh perasaan terhadap Idah...pader aku perasaan ini natural, tiader siaper yg memakser, aku berhak terhadap perasaan aku sendiri, aku berhak meraserkan keindahannyer....kesuciannyer...keikhlasannyer....aku punyer akal dan fikiran.....aku harus fikir dgn sewaras-warasnyer akan aper yg akan aku lakukan dgn perasaan ini....tersalah langkah aku yg dipertanggungjawabkan. Kekadang tu kiter hanyer dapat meraser dan menghayati dan menyelami....setakat itu....not more than that...takleh share dgn saper saper..takleh buat aper aper....just me alone.....me and my feelings. Aku takmu letak Idah in a difficult situation.....
"Encik Sulaiman, ader seorang budak pompan carik encik" suara Nora kedengaran di intercom.
"Budak perempuan???......errr.....benarkan dia masuk."
Pintu dibuker...aku lihat Nora dan seorang budak perempuan bertudung biru berbaju kurung masuk. Nora keluar semuler sementara budak itu datang menghampiri aku. Aku raser umurnyer dalam 10 atau 11 tahun . Wajahnyer putih bersih...
" Anak nie nak pungut derma?" tanyer aku sambil tersenyum
Budak tu memandang tepat ke arah aku........seakan akan pernah mengenali aku. Dia membalas senyuman dan bersuara...
"Ayah........"
Ayah??? Kenaper budak nie panggil aku ayah?. Ayah as in bapak or ayah as in Haiyaaaa..? Aku takajoot kejap...
"Ayah??....awak nie carik ayah awak?" tanyer aku
" Encik Sulaiman kan?" dia bersuara
"Ahhh" aku mengangguk kepaler
"Maafkan saya, namer saya Siti Marliah.....saya berasal dari Indonesia...datang ke sini mencari ayah dan ibu kandung saya....Encik Sulaiman lah ayah saya" jelas budak tu
"Saya ayah awak???.....tapiiiiii.......macam maner awak tahu???" tanyer aku lagik
" Dari Paman Malek...katanya ayah mencari saya"
" Dia yg suruh kamu datang ke sini?" tanyer aku
"Tidak.....saya sendiri yg mahu datang...saya mintak addressnya"
"Eh nanti...." aku betul betul punyer blur kedobi, "..errr kamu ke Singapur seorang saja?"
"Iyah......sorang" jawab Marliah
Budak nie betul branie...datang ke sini seorang diri........nak carik aku. Tapiiiiiiiiiiii tak mungkin.....tak mungkin Marliah nie Sasha, sebab Sasha by now dah dewaser dah...Marliah nie lagi kecil lagi...lebih kurang 11 hingga 15 belas tahun. Macam maner dia bleh jadik anak aku plak?....Hmmmmmm jgn jgn si Malek nie suah salah info tak? Dia pun dah lamer tak kontek aku.....aku pun luper nak cakap dgn dia yg aku dah jumper dgn Sasha. Aku betul betul tak tahu aper nak buat...budak nie dah datang jauh jauh...seorang diri plak tu.....takkan aku nak suruh dia balek dan cakap yg dia suah salah orang sey? Wah liewwwwwww......nak buat aper sey?
"Saya tahu ayah lagi bingung........saya juga bingung...saya sudah tahu dari dulu lagi....sengaja saya tidak mahu kesini mencari ayah, tapi selepas kakek dan nenek meninggal, saya udah tak punya siapa siapa lagi...saya mencari ayah" jelas Marliah
"Beginilah Marliah....kamu tahu siapa nama ibu kamu?" tanyer aku
"Saya tak tahu apa apa pasal ibu.....saya hanya tahu pasal ayah....tapi menurut nenek, ibu masa tu dlm keadaan terdesak, dia tinggalkan saya dgn nenek, waktu tu saya maseh bayi lagi"
Maseh baby????....hmm dah sah deynie tersalah orang. Yg aku tahu Sasha time tu dah limer tahun...kalau maseh baby bukan dia lah...pasal aku yg menjagernyer waktu tu dia maseh bayi lagik.
"Marliah...saya rasa...kamu nie tersalah orang....memang betul nama saya Sulaiman...tapi bukan Sulaiman ayah kamu.." jelas aku.
Marliah hanya tunduk ke bawah....air maternyer tergenang...dia jelas kelihatan gusar. Aku kesian melihatnyer....walaubagaimanapun aku mesti menolongnyer.....takkan aku nak biarkan budak nie merayau rayau seorang diri kat sini.....tapi dia memang kelihatan independant.
"Jgn bimbang Marliah...saya akan tolong kamu.....buat sementara waktu nie kamu boleh tinggal bersamer saya"
Marliah hanyer membisu...dia membuker beg dan mengeluarkan sekeping foto yg telah usang.
"Ini saya ada foto ayah saya waktu dia lagi muder.....nenek yang beri sebelom dia meninggal....dia kater ini ayah saya"
Aku membelek foto yg diberikan........gambar aku!!!!
"Saya tunjukkan pada Paman Malek dan katanya ini memang gambar Encik Sulaiman..." sambung Marliah lagi.
Aku tersandar...aku betul betul sepanjat katak....camner dia bleh dapat gambar aku?.....nie gambar aku yg aku kasi pader Sasha untuk kenang kenangan sebelom kiter berpisah dulu......takkan Marliah nie Sasha sey..impossible.
Sedang aku duduk berfikir...aku nampak se utas rantai yg terkeluar sedikit dari tudung Marliah.....
"Boleh saya lihat rantai itu?"
Marliah membuker rantai emas berloket heart dan memberinya pader aku. Aku membelek belek rantai itu...raser rasernyer macam pernah lihat.
Di belakang loket itu ader engrave letter SS....................what??????!!!!!....this is the chain yg aku bagi pader Suzi for her birthday dulu!
"Maner kamu dapat rantai ini?" tanyer aku
"Memang ada bersama saya waktu saya masih kecil lagi" jawab Marliah.
Pukol 8 mlm. Keadaan lalulintas lengang...tak pernah pernah lengang mlm nie boleh lengang plak...malaikat lalu ke per? Aku tengah duduk kat roadside cafe tengah minom kopi sementara menanti ketibaan Suzi. Kat ujung saner ader sekumpulan belia tengah berbual.....pakaian mereka kalahkan power ranger...berkaler kaler. Lelaki pompan bercampor..berbual bertepok tampar macam laki bini. Ader satu budak lelaki tu, satu muker penoh dgn besi...cucok kat idong, cucok kat bibir, cucok kat tinger, cucok kat pipi..macam barubalek dari loktang. Ramai yg isap rokok....aku raser kalau salah sorang daripader mereka yg berenti isap mesti kener belanjer satay...macam kawan aku yg sampai sekarang belom belanjer belanjer lagi. Orchar rd lah katerkan...mlm minggu lagik....ramai orang yg gi shopping...dan ramai jugak yg jumper members. Aku nampak sekumpulan remajer pompan kat dlm This Fashion tengah belek baju...dari kelmarin belom kuar kuar lagik. Shopping nie dah menjadi hobi owang Singapore.....ader duit sikit je shopping...maklumlah owang Singapore nie sumer kayer kayer belaker...duit berkodi kodi macam petik dari pokok. Budaya lepak kat sini pun bukan main meriah lagi...pantang ader tiang atau tembok atau bangku...mesti ader group of people yg melepak.....kalau boring je diorang cucok saper saper yg lalu kat depan dgn besi atau pisau...dah mati owang tu....kalau tak mati pun cacat. Budak budak melayu kat negeri nie sumer terer terer belaker....sumer hero....sumer beranie...sumer tak saba nak mati....sumer tak saba nak masok shorger...sebab tu ramai yg isap dadah....latest nie aku dengar dah start nak hidu taik lembu plak....fierce beb. Minom arak toksah cakap ahh...bersepah kat maner maner....biler plak diorang nak makan babi eh? Minom arak, makan babi, lepas tu takmengaku Tuhan ader satu....baru complete...baru cukup....confirmed murtad. Barulah mak bapak bleh bangga...eh anak aku murtad! anak aku murtad! Selagi anak belom murtad selagi tu diorang akan terus buat bodoh takmu amek kesah. Anyway diorang akan amek kesah ke? Kahwin tahu, main nak, beranak suker, tapi jager malas...padan muker. Tapi tak sumer mak bapak kat sini macam gitu...ader jugak yg bertangungjawab...cumer anak anak mereka je yg takder kepaler hotak. Dah salah, kasi alasan mak bapak yg tak ajar...salahkan orang tua..pasal orang tua yg makan garam dulu. Makan garam dulu ke sekarang ke tetap samer aper? Garam tetap masin aper? Kira orang tua makan garam raser manis ke per?

Aku dah nampak Suzi kat ujung....sorang diri...berjalan ke arah aku.Muker dia macam baru lepas berak....muker lega...muker relax..muker calm....muker cool. Aku jemput dia duduk....muler muler ingat nak suruh dia berdiri je tapi tak tergamak raser hati ini nak kasi dia menderita dan tersikser. Kami pesan minuman.....nie dah empat cawan aku togok...bleh mampos di buatnyer.
"Suzi......i'm going straight to the point......awak kenal Siti Marliah?"
Air muker Suzi berubah biler aku menyebut namer itu...dia sepanjat katak.

"Saper dia?" tanyer Suzi
"This one girl from Indonesia...dia cakap dia kenal saya...dia cakap saya nie bapaknyer" jelas aku dgn penoh perasaan

Suzi tetiber menangis.......tersedu sedu. Orang sekeliling sumer tengokan aku. Dia yg nangis apsal plak sumer tengok aku?
"Di maner....dia sekarang???" tanyer Suzi terisak-isak
"Dia ader kat rumah saya"
"Abang....maaafkan Suzi bang.......Suzi dah banyak buat kesilapan...Suzi dah banyak menyusahkan abang.... sebenarnyer....Marliah tu memang anak abang....anak kandung abang...Suzi....Suzi mengandungkan anak abang ketika Suzi keluar dulu." jelas Suzi.
Penjelasan Suzi benar benar memeranjatkan aku. Aku sungguh tak menyangker yg aku mempunyai seorang anak. Suzi telah menyerahkan Marliah sebaik sajer dia melahirkannyer. Katernyer dia dan Jo sangat terdesak dan memerlukan wang. Kebetulan ader keluarga yg inginkan anak...jadi mereka serahkan Marliah pader keluarga itu. Suzi berniat untuk mengambil Marliah semuler...tapi keluarga yg dia kasi dah tuka address...dia cumer dapat amek Sasha je. Katenyer sampai sekarang dia masek mencari Marliah.
Aku macam percaya dgn tidak gitu.....sanggup sey seorang ibu buat sampai macam gitu sekali...sungguh tak berhati perut.
Walaubagaimanapun perkara telah terjadi..nak cakap aper lagi kan?....telan ajer lah.
Ok finally...i got my whole family together...Suzi dan aku dah terangkan duduk perkara yg sebenarnyer pader Marliah dan Sasha. Sumernyer terima dgn rela hati........alhamdulillah takder yg terpranjat berok ataupun takder yg bunoh diri. Aku merujuk semuler pader Suzi, semater mater untuk kebaikan anak anak aku...Sasha dan Marliah. Tidak perlulah aku terangkan pader korang samer ader aku cintakan Suzi atau tidak....kekadang tu seseorang haruslah membuat keputusan di luar keinginan dia sendiri....aku lakukan untuk kemaslahatan keluarga aku sendiri.
Majlis perkahwinan aku dgn Suzi diaderkan secara sederhaner...orang orang yg terdekat aje yg hadir. Idah berdiri di hujung pintu....somehow or rather...dia kelihatan sedih....sememtara yg lain bergembira. Aku dapat raserkan kesedihannyer....seperti ader sesuatu yg dia kesalkan, seperti dia menyalahkan diri dia sendiri...seakan akan dia didlm dilemma.
Aku tahu kenaper Idah sedih...meh aku bagi tahu korang sumer apsal. Seminggu sebelom aku bernikah aku ternampak sekeping surat di dalam file yg diserahkan oleh Idah kepader aku. Surat itu sebenarnyer ditujukan kepader aku tapi tidak jadi dihantar. Idah terluper untuk mengeluarkan surat itu dari file tersebut. Suratnyer berbunyik begini :
Kehadapan abang Sulaiman,
Terlebih dahulu Idah ingin meminta maaf pader abang jika aper yg Idah kata kan akan membuat abang tak tentu arah.
Tapi Idah terpakser luahkan aper yg ader kat dalam hati ini...Idah tidak mahu simpan lagi, rasernyer jiwa nie sudah cukup tertekan, sudah cukup menderita, menahan sebak, rindu yg semakin membara. Idah cintakan abang Man. Dari muler muler Idah bekerja di sini. Tapi, nampaknyer Idah tidak berhak duduk di hati abang Man.....Idah tahu dan Idah sedar bahawa abang Man tidak suker mengeciwakan sesiaper.....dan Idah tidak mahu dgn pengakuan ini akan membuat abang Man serba salah. You don't have to feel anything for me.....u don't have to love me in return, that is your right.
Surat tu terhenti di situ sajer.
Kalaulah aku diberi peluang untuk meluahkan aper yg tersirat di hati ini, sesungguhnyer Idah tidak bertepuk sebelah tangan. Tapi nampaknyer keadaan sudah berlainan........aku terpakser berkorban....berkorban buat kali kedua. Kali ini aku tidak akan gagal...aku akan bimbing keluargaku dan mengecap kebahgiaan seperti keluarga keluarga yg lain. ....Maafkan saya Idah.

2 ulasan:

mr**D berkata...

style....wat lagi cmnie...spa yg wat cter nie...??da blog ark???nk blog dia....

Cik Syazana Othman berkata...

mak aiii,,,
punya la panjang citer.. dia ni da bley wat novel sndiri daa..

btw nice story.. lucu !!