Jumaat, 26 September 2008

Kelas Anyaman

Kisah ini berlaku pada tahun 1999. Kisah ini diolah semula daripada cerita lisan Puan Sal (nama samaran), seorang surirumah berusia 32 tahun. Seperti biasa, penulis memperelok kisah dengan membanyak bunga bahasa. Namun inti kisah adalah seperti yang anda bakal baca...

Sudah banyak kali Sal meminta izin suami untuk bekerja tetapi setiap kali jawaban Azman tetap sama.

"Sal duduk ajerlah kat rumah. Jaga budak-budak tu. Buat apa penat-penat pergi kerja..."

"Sebenarnya saya rasa jemulah Bang. Anak-anak dah besar. Takder banyak yang nak dibuat. Kalau saya kerja kurang sikit rasa bosan..."

Abang Azman tetap dengan pendiriannya. Sehinggalah pada suatu hari, Abang Azman pulang dan mencadangkan,

"Apa kata kalau Sal ikut kaum pompuan pegi kelas anyaman dan jahitan kat Dewan Orang Ramai tu...!"

Pendek cerita cadangan Abang Azman tu Sal terima dengan rasa gembira yang amat sangat. Sekurang-kurangnya dapat Sal memenuhi masa terluang setiap hari dan bergaul dengan kaum surirumah penuh masa di taman perumahan kami. Izan, 4 tahun dengan Idlan, 6 tahun boleh ikut atau kalau mereka mahu boleh main-main di rumah Kak Bedah, sebelah. Sal pun boleh berlatih anyaman dan jahitan.

Hari pertama kelas Sal agak malu-malu. Tapi bila akhir kelas, nampaknya hasil sal lebih baik daripada hasil peserta lain. Kali kedua dan seterusnya rasa malu Sal dah berkurangan. Kaum pompuan, bila dah dalam satu kandang besok dan bingit sekali. Tangan menganyam dan menjahit tetapi mulut pun sama lancarnya. Yang agak tua melatah-latah. Yang muda sikit berkias-kias bab orang lelaki. Yang belum kahwin tersipu-sipu.

Selepas enam bulan mengikuti kelas tanpa miss tibalah hari apa tu pertunjukan. Cikgu kelas cakap, pegawai bertanggungjawab peringkat daerah nak melawat kelas tu untuk meninjau kemajuan peserta. Hari pertunjukan tu dalam tiga minggu lagi. Cikgu dah cadangkan hasil yang nak dipertunjukkan. Sal terpilih untuk mempersembahkan jahitan sulam. Kak Nyemah kena buat masakan, Kak Nini pulak buat gubahan kahwin. Cikgu cakap, kelas kita mesti tunjuk terbaik. Semua setuju...

Pada hari yang dijanjikan, Sal dah bersiap siang-siang. Sal mintak Abang Azman ambil cuti satu hari tapi Abang Azman cakap dia banyak kerja.

"Nanti kalau Sal dapat hadiah nombor satu, menyesal Abang tak datang hah..."

Pendek cerita memang bertuah betul. Jahitan sulam Sal memenangi hadiah nombor satu. Dapat hadiah hamper kecil. Ada snack, ada air kotak dan macam-macam lagi. Kami sekelaurga seronok betul hari tu.

"Bang, Sal punya jahitan dapat masuk peringkat negeri. Pertandingan akan diadakan bulan depan kat SB. En. Zainal cakap, daerah kita masuk semua acara!"

"Siapa En. Zainal tu?"

"Entah! Dia yang beri ucapan dengan sampaikan hadiah tadi. Dia cakap memang cita-cita dia ingin melihat kaum wanita aktif dan kreatif...entah apa-apa tif lagi," jawab Sal sambil berseloroh.

"Berapa haribulan pertandingan tu?"

"Entahlah. Kata cikgu kelas hari Sabtu dan Ahad terakhir bulan depan kat SB. Kelas kita ada buat rombongan dengan bas kecil nak ke sana. Peserta naik bas khas! Abang cuti yer pegi tengok pertandingan!"

Seperti biasa Abang Azman enggan bercuti.

"Tinggalkan budak-budak ni dengan abang. Dah ada kenderaan khas tak perlu risaulah. Tambang free kan?'

Seperti dijanjikan pagi Sabtu tu kami berkumpul depan Dewan Orang Ramai. Semua orang berpakaian cantik dan anggun. Tak sangka semua orang kelihatan cantik dengan pakaian baru. Semua orang bergelak ketawa. Sal pulak lepas pikir-pikir terus pilih pakai baju kurung kuning berbunga-bunga besar. Baju Kebarung yang baru siap tu nak dipakai waktu terima kadiah nanti (ceh berangan-angan nampaknya)

Lebih kurang jam 9.00 pagi En. Zainal pun sampai. Lepas berbual-bual dengan beberapa orang dan dengan cikgu kelas kami, Encik Zainal mengarahkan semua orang naik bas.

"Mana peserta kita semua? Saya nak jumpa sekejap" teriak En. Zainal.

Kami berlapanpun berkumpul depan bas yang enjinnya dah lama panas.

"Haa, semua ni nak menanglah yer! OK Cikgu berapa kereta kita ada?..hah..dua? tiga?

OK, tiga orang naik kereta Haji Kasim (JKKK), tiga orang lagi naik kereta cikgu dan lebihnya naik kereta saya!

OK, sapa nak naik kereta saya..."

Nampaknya nasib Sal baik, dapat naik kereta En. Zainal. Sal dengan Kak Erah naik kereta En. Zainal. Dek En. Zainal berseorangan, Sal selepas ditolak Kak Erah terpaksa duduk depan.

Perjalanan ke pekan SB memakan masa tiga jam ikut jalan lama yang berliku-liku dan melintasi banyak kampung. Sepanjang perjalanan tu tak sunyi dari gelak ketawa sebab En. Zainal ni rupanya kelakar orangnya. Umurnya dah 51 tahun. Isterinya juga surirumah. Dulu kerja katanya tapi ambil pencen 45 tahun.

Anak-anak En. Zainal dah besar semuanya. Nanti bila dah pencen, En. Zainal kata dia nak berkebun. Dia dah beli kebun dusun seluas 12 ekar kat KL (bukan Kuala Lumpur tu!).

"Suami Sal kerja kat mana?"

"Kat TNB!"

"Bahagian apa?"

"Bahagian Penyelenggaraan!"

"Suami tak marah ke datang ambil pertandingan ni?"

"Apasal pulak nak marah, En. Zainal?"

"Takderlah sesetengah suami tak kasi isteri keluar sendiri-sendiri. Lagi pulak keluar dengan saya ni...heh..heh..heh.."

"Suami saya bagi izin masuk kelas ni En. Zainal. Saya cakap kat dia nak bekerja sebab jemu seharian di rumah. Tapi Abang Azman tak kasi. Dia kata masuk kelas ni pun boleh hilangkan rasa bosan. Lepas tu bila menang hadiah lagilah dia gembira!"

En. Zainal dah uban pun rambutnya. Bahagian dahinya agak luas sebab rambut depan dah gugur. Perutnya memboyot sikit sehingga rapat ke stering Sal nampak. Tapi badannya agak tegap, mungkin selalu main tenis agaknya, bisik hati Sal.

Setiba di SB kami terus ke Restoran. Kami makan tengah hari. Sehabis makan, En. Zainal cepat-cepat belanja kami makan.

"Ehh usah susah-susah pasal kami En. Zainal..."

"Alaah, sekali sekala. Apasal takut termakan budi ke?"

"Taklah En. Zainal, kami segan pulak...!"

Lepas tu En. Zainal menghantar Sal dan Kak Erah ke rumah tumpangan SB. Jam 1.45 tgh, En. Zainal datang jemput kami dan bawa kami ke tempat pertandingan. Pertandingan bermula pada jam 2.30 petang.

Acara bermula dengan ucapan oleh beberapa orang. Lepas tu pegawai yang merasmikan pertandingan datang berkunjung ke semua meja peserta yang diatur mengikut daerah. Pegawai tu kemudiannya disusuli oleh para hakim. Penat jugak Sal terangkan tentang jahitan sulam kepada panel hakim. Mereka pulak membelek-belek pakaian hasil jahitan sulam Sal. Berdebar-debar dada Sal. Heeii kalau menang seronoknya! Bisik Sal dalam hati. Keputusan diumumkan pada jam 5.30 petang. Pasukan kami memenangi hanya dua hadiah iaitu sagu hati bagi gubahan perkahwinan sementara, ni yang seronok ni jahitan sulam Sal mendapat tempat pertama. Sal dan rakan-rakan bersorak-sorak. En. Zainal, cikgu dan lain-lain ahli rombongan semuanya gembira bersorak-sorak.

Malamnya kami berkumpul di dewan sekali lagi untuk majlis penyampaian hadiah. Memandangkan sewaan bas hanya untuk satu hari penyokong yang datang dengan bas terpaksa pulang pada petang itu jugak. Peserta yang berlapan, cikgu, En. Zainal dan Hj.Kassim ikut majlis penyampaian hadiah.

Selepas beberapa ucapan ringkas, majlis penyampaian hadiah pun bermula. Sal rasa seronok bukan main. Lepas naik ke pentas, turunnya disambut En. Zainal yang turut memegang hadiah yang diperoleh. Semasa jamuan selepas penyampaian hadiah, kami asyik bergambar.

Mula-mula kami bergambar beramai-ramai. Lepas tu bergambar dengan cikgu. Dengan pemenang satu lagi dan lain-lain.

"Ehh, semua pemenang kena bergambar dengan saya juga...!" kata En. Zainal.

Mula-mula kami bergambar bertiga. En. Zainal di tengah. Sal memegang hadiah di sebelah kanan En. Zainal. Seronoknya. Cuma Sal terperasan, tangan kanan En. Zainal dilabuhkan di punggung Sal waktu diam bergambar tu. Lepas tu Sal bergambar dengan En. Zainal seorang saja. Sekali lagi tangan En. Zainal hinggap di punggung Sal. Rasa lain macam pulak gelagat En. Zainal kali ni.

Lepas bergambar, ketika beransur-ansur mencari public phone. En. Zainal sekali lagi dengan baik hatinya meminjamkan handphone dia. Saya beritahu Abang Azman yang Sal menang. Cuma Sal beritahu agak lambat sampai malam nanti sebab peserta kena pergi makan dulu.

Lepas makan, En. Zainal menghantar Sal ke rumah tumpangan. Entah macam mana En. Zainal ikut masuk ke rumah tempat Sal ditempatkan. Sal tak dapat nak menolak.

"Terima kasih, En. Zainal sebab baik hati belanja makan dengan tumpangkan kereta!" cakap Sal selepas takder apa nak dibualkan.

"Sal ni memang pandai jahitan? Kat mana Sal belajar?"

Sal pun ceritakan memang belajar menjahit masa sekolah lagi.

"Tapi saja lebih suka jahit baju kurung, kebaya dan kebarung saja!"

"Haah, Sal pakai tu kebarung jahit sendiri ke?"

"yer, apasal En. Zainal"

"Takder apa, tapi saya tertarik dengan corak kebarung ni...boleh saya tengok. Kat mana Sal beli kain ni?"

Belum sempat saya menjawab, En. Zainal merapati Sal lalu membelek-belek hujung kebarung Sal. Seram jugak saya.

"Cantik Sal dengan kebarung ni, kata En. Zainal lagi. Suami Sal tak risau ke Sal tak balik lagi ni?"

"Takderlah En. Zainal."

"Iyer, saya tengok potongan tubuh Sal sesuai benar dengan kebarung! Punggung Sal solid, pinggang pun OK. Cuma...cuma..."

"Cuma satu saja, dada Sal agak kecil!"

Memang Sal akui, dada Sal memang kecil. Apa nak buat. Tapi punggung Sal kembang mekar dan agak tertonggek sikit.

"Saya tanya satu boleh tak. Sal jangan marah!"

"Apa dia En. Zainal?"

"Kalau ada lelaki yang minat kat Sal, apa perasaan Sal?"

"Mana ada, saya ni dah ada anak dua!"

"Jangan terkejut Sal, orang macam Sal ni lelaki suka, lebih-lebih lagi orang sebaya dengan saya. Daripada anak dara lebih baik yang dah berpengalaman macam Sal. Sal ni tentu banyak pengalaman kan?"

"Pengalaman apa En. Zainal?"

"Alaah, Sal! Takkan Sal tak faham"

Lalu En. Zainal merapati Sal lagi.

"Ginilah Sal, kalau Sal cium saya sekali boleh tak?'

"Tak maulah En. Zainal, saya ni isteri orang, tak baik..."

"Ehh cium sekali sekejap saja, bukannya apa. Saya cuma nak rasa cium Sal sekali. Nanti kempunan pulak saya. Orang tua macam saya ni tak bahaya Sal. Pleaseee saya tak cakap kat orang!"

Merengek-rengek En. Zainal mintak nak cium Sal. Lama-lama dek tak tahan mendengar permintaannya yang tak tahu berhenti tu,

"OKlah..." tanpa Sal sedari terkeluar jawaban.

En. Zainal merapatkan mulutnya ke bibir Sal. Sal pejamkan mata, tak sanggup rasanya. Tiba-tiba bibir En. Zainal mengucup rapat bibir Sal. Tangannya pulak telah merangkul pinggang Sal. Sal mencuba melepaskan rangkulan En. Zainal tapi tak terdaya.

En. Zainal mengucup-ngucup tak berhenti-henti. Lepas tu En. Zainal cakap dia perlukan bantuan.

"Bantuan apa En. Zainal?"

"Sebenarnya saya tengah berubat, tapi bomoh tu tetapkan syarat susah sikit....Saya harap Sal boleh tolong. Mudah ajer"

En. Zainal mintak Sal urutkan batangnya sebab kata dia batang dia kena diurut oleh wanita selain isterinya untuk pulih. Tak pulak dia cakap apa penyakitnya.

Sal mencuba mengurut batang En. Zainal. Batang En. Zainal sebenarnya kecil saja tapi agak panjang. Mula Sal genggam batang tu, seperti disuruh oleh En. Zainal. Lepas tu, En. Zainal suruh Sal gosok-gosokkan atau lurutkan perlahan-lahan. Batang En. Zainal nampaknya kurang bermaya, tak seperti batang Abang Azman. Batang En. Zainal longlai saja.

Setelah dua tiga minit diurut, batang En. Zainal tak jugak bangkit. Lepas tu En. Zainal cadangkan supaya dia dibenarkan menggeselkan batangnya ke badan Sal. Dia cakap kalau digeselkan ke badan mesti naik. "Tolonglah Sal..." kata dia.
Macam dipukau, Sal ikut saja. En. Zainal lalu memeluk Sal dari belakang. Terasa batangnya yang terkulai tu di punggung Sal. Dua tiga kali dia gesel batangnya tak naik jugak. En. Zainal cadangkan supaya Sal baring. Sal ikut saja. Sal meniarap atas carpet. En. Zainal ikut meniarap atas belakang Sal. Tangannya memeluk Sal dan meramas-ramas tetek Sal. Kemudian En. Zainal menyingkap kebarung Sal. Seluar dalam sal dilurutkan pulak ke bawah.

"Wahh, montelnya punggung Sal.." kata En. Zainal. En. Zainal meramas-ramas punggung Sal dua tiga kali kemudian menggesel-geselkan batangnya di celah alur punggung Sal. Lepas tu tangan En. Zainal menyambung kerja meramas tetek Sal. Sal mula rasa geli-geli dan ngilu-ngilu yang tak ketahuan.

Batang En. Zainal mula mengeras rasanya. Rasa suam-suam sikit di celah alur punggung Sal. Selang beberapa minit, En. Zainal membalikkan Sal menelentang pula. En. Zainal melondehkan seluarnya habis ke kaki. Nampak batang En. Zainal terketar-ketar seperti ular mencari mangsa. Batang En. Zainal kecil saja tapi panjang. Taklah keras sangat tapi sekadar cukup makan.

Lepas tu En. Zainal nyonyot tetek sal. Tangan dia pulak meramas punggung Sal. Lama-kelamaan, Sal berasa makin geli. En. Zainal, menjilat-jilat perut,dada dan di ari-ari Sal. Rasa geli-geli makin bertambah. Lepas tu En. Zainal meramas lagi tetek Sal. Sal rasa celah kelangkang dah mula basah. Terasa jugak batang En. Zainal menjolok-jolok macam ular sawa mencari tikus.

Sal mendengar En. Zainal mendengus-dengus. Lpeas tu En. Zainal mencuba menjolok batangnya ke dalam cipap Sal tapi setelah beberapa kali mencuba En. Zainal masih tak berjaya. En. Zainal meramas-ramas lagi buah dada Sal. En. Zainal menjolokkan batangnya, tak dapat masuk jugak. Kesian En. Zainal. En. Zainal dah berpeluh. Sal pun rasa geli dan rasa mau supaya batang En. Zainal tu lolos saja.

Setelah dua tiga kali mencuba, En. Zainal mengubah teknik. En. Zainal manguit-nguit cipap Sal dengan jari-jarinya. En. Zainal kemudiannya menjolok cipap Sal dengan jari telunjuk dan dimain-mainkannya. Sal menggeliat dan terus memeluk En. Zainal dengan lebih rapat. Sal mengangkat-angkat punggung ke arah jari En. Zainal.. Cipap Sal mengemut-ngemut.

"En. Zainal ...cepatlah nak batang...nak batang...En. Zainal...nakkkk!!!..

Sal tarik badan En. Zainal. En. Zainal jolokkan batangnya lalu masuk cipap Sal. En. Zainal diam sekejap, lepas tu dia sorong-sorongkan batangnya. Sal kemut-kemutkan batang En. Zainal sekuat hati. En. Zainal lepas tu lajukan sorong-sorong tu. Makin lama makin laju. En. Zainal cubit punggung Sal. Batang En. Zainal taklah keras tapi dek panjangnya, terasa syok juga menusuk jauh. Makin lama makin laju sorong En. Zainal. Tak lama En. Zainal teriak, ahhh ouohh ahh sambil dia hentakkan-hentakkan punggungnya. Dirangkul badan Sal dengan kuat, lepas tu En. Zainal kejang seketika. Dah terpancutlah tu agaknya.

Setelah tu En. Zainal macam tertidur atas badan Sal. Kepuasan. Cuma Sal sendiri tak sampai ke puncak. Rupanya walaupun dah tua, banyak jugak benih En. Zainal tumpah...takut jugak termengandungkan anak En. Zainal. Nanti di samping dapat piala dapat pulak anak En. Zainal.

"Terima kasih, Sal kerana mengubat saya...! Nanti lain kali saya akan bantu Sal pulak"

Sal bangun lalu En. Zainal mengambil tisu dan mengelap sisa-sisa benihnya di kelangkang Sal. Baik hati sungguh orang tua ni.

Lepas tu, En. Zainal cium Sal sekali di leher... Geli-geli cuma kesalnya Sal tak sampai ke puncak. Walhal En. Zainal menyantap Sal sebagai habuannya. Bertuah orang lelaki...orang punyapun dia sapu.


Nukilan
"Unknown"

Tiada ulasan: